۱۳۸۸ دی ۱۴, دوشنبه

واکنش ها به راهکارهای پیشنهادی موسوی برای خروج از بحران

فرهاد علوی

شبکه جنبش راه سبز(جرس): هفدهمین بیانیه میرحسین موسوی در اولین ساعات روز یازدهم دیماه منتشر شد تا طی آن رهبر جنبش سبز راهکارهايش را برای خروج از بحران پس از انتخابات رياست جمهوری ايران مطرح کند.این بیانیه با واکنشهای متفاوتی مواجه شد.
مسئولان در حال تکرار اشتباهاتشان هستند
موسوی در بیانیه خود ابتدا به خشونت نظامیان در روز عاشورای تهران اشاره کرد و نوشت: "خشونت های غیرقابل باور چون زیر کردن راهپیمانان، تیراندازی نیروهای لباس شخصی که امروز هویت آنها بر کسی پوشیده نیست و روز بروز پرده از چهره آنان و سرانشان کنار زده می شود، فاجعه ای را آفرید که اثرات آن به این زودی از صحنه سیاسی کشورمان رخت برنخواهد بست.

مشاهده فیلم های تکان دهنده عاشورا نشان می دهد که اگر شعارها و حرکات جاهایی به سمت افراط غیر قابل قبول کشانده می شود، ناشی از به زیر انداختن افراد بی گناه از روی پل ها و بلندی ها، تیراندازی ها و آدم زیر کردن ها و ترورهاست . جالب آنکه در بعضی از این فیلم ها دیده شده است که مردم در پشت چهره نیروهای انتظامی و بسیجی مهاجم برادران خود را می بینند و در شرایط بحرانی و پر از خشم و هیاهوی آنروز سعی می کنند بدانها آسیبی نرسد. اگر صدا و سیما یک جو انصاف و عقل داشت می توانست برای تلطیف فضا و نزدیک کردن مردم به همدیگر گوشه ای از این صحنه ها را نشان دهد. ولی هیهات! جریان روزهای بعد از عاشورا و گسترش دستگیریها و دیگر تمهیدات دولتی نشان می دهد که مسئولان اشتباهات گذشته را این بار در وسعت بیشتر تکرار می کنند و آنها می اندیشند سیاست ارعاب تنها راه حل است."

ابایی از شهادت ندارم
رهبر جنبش سبز در ادامه بیانیه تاکید کرد:" بنده به صراحت و روشنی می گویم فرمان اعدام و قتل و زندان کروبی و موسوی و امثال ما مشکل را حل نخواهد کرد . سخنان روز چهارشنبه میدان انقلاب و قبل از آن نماز جمعه هفته پیش دانشگاه که توسط چهره های منتسب به نظام ایراد گردید، نتایج هر نوع اقدام تروریستی را مستقیما به سمت کانون نشانه خواهد رفت و گره مشکل بحران کنونی را نا گشودنی خواهد ساخت. گوساله و بزغاله خواندن بخش عظیمی از جامعه و خش و خاشاک نامیدن آنان و مباح کردن خون عزاداران حسینی فاجعه ای است که هم اکنون توسط افرادی مشخص و صدا و سیما در جامعه رخ داده است.

سخنان چند روز اخیر بنده را به یاد کلام امام رحمه الله علیه می اندازد که " بکشید ما را ، ما نیرومند تر می شویم". بنده ابایی ندارم که یکی از شهدایی باشم که مردم بعد از انتخابات در راه مطالبات به حق دینی و ملی خود تقدیم کردند و خون من رنگین تر از آن شهدا نیست".

راهکارهایی برای خروج

موسوی در این بیانیه خود 5 راهکار را برای خروج وضعیت کشور از شرایط کنونی پیشنهاد کرده است. مسئولیت پذیری و پاسخگویی مستقیم دولت در مقابل ملت و مجلس و قوه قضائیه، تدوین قانون شفاف و اعتماد برانگیز برای انتخاباتها، آزادی زندانیان سیاسی، آزادی مطبوعات و رسانه ها و اجازه نشر مجدد روزنامه های توقیف شده و برسمیت شناختن حقوق مردم برای اجتماعات قانونی و تشکیل احزاب ، پنج شرط میرحسین موسوی هستند. شروطی که به سرعت با مخالفت ها و موافقت هایی مواجه شد . عده ای آنرا تاکتیکی خردمندانه دانستند و عده ای آنرا عقب نشینی توصیف کرده بودند. همه مسئله هم این بود که چرا موسوی در مورد انتخابات و دولت برآمده از آن سخنی نگفته است؟

محسن رضایی :موسوی عقب نشینی کرده است

یکی از اولین واکنش ها مربوط به محسن رضایی، یکی از کاندیداهای انتخابات بحث برانگیز 22 خرداد بود که بر همین عدم اشاره موسوی بر دولت انگشت گذاشت و از آن عقب نشینی موسوی تعبیر کرد. او در پیامی خطاب به آیت الله خامنه ای، بیانبه امروز میر حسین موسوی را عقب نشینی از انکار دولت احمدی نژاد دانست و آن را سازنده خواند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نطام در این نامه ابراز عفیده کرد: "عقب نشینی آقای میر حسین موسوی از انکار دولت آقای احمدی نژاد و پیشنهاد سازنده ایشان به اینکه مجلس و قوه قضاییه به وظایف قانونی خود در قبال پاسخگو کردن دولت عمل کنند، هر چند دیر هنگام بود ولی می تواند سر آغاز یک حرکت وحدت بخش در جبهه معترضین با دیگران باشد."

البته رضائی مشخص نکرده از کجای این بیانبه چنین نتیجه ای گرفته است؟

رضائی با تفسیر خلاف واقع خود کوشیده با نسبت دادن چنین متنی به موسوی مثلا حد وسطی بگیرد و از جانب موسوی امتیازی بدهد که نداده است!
موسوی حجت را بر همه تمام کرده است

اما مشاوران و نزدیکان موسوی برداشت متفاوتی از بیانیه هفدهم داشتند. ابولفضل فاتح رییس کمیته رسانه های ستاد میرحسین موسوی در این مورد گفت : "بیانیه موسوی یک حسن نیت بزرگ از سوی موسوی و یک امتحان خطیر برای مسوولان امر است."
به گزارش “کلمه” فاتح گفت:" بیانیه هفدهم مهندس میرحسین موسوی اعلام یک “حسن نیت بزرگ و خواسته های حد اقلی” برای خروج کشور از بحران و یک امتحان خطیر برای مسئولان امر است. موسوی به تاسی از امام خود ثابت کرد که دوران مردانی که با خدا معامله می کنند به پایان نرسیده است. تفاوت مردان بزرگ و پرمایه با مدعیان بی ریشه استیلا طلب همین جا روشن می شود. اینک موسوی حجت را بر همه تمام کرده است."

وی در پایان تاکید کرد:" اگر مسئولان فرصت را از دست دهند، دشواری های سهمگین آینده بر عهده آنان خواهد بود و مهر حسرت و تباهی از این فرصت سوزی تا ابد بر پیشانی شان حک خواهد شد. آیا در میان مدعیان مصالح کشور گوش شنوایی هست؟"
کدام بحران؟ توبه کن آقای موسوی!

پیشنهادهای موسوی گویا هنوز برای تندروها سنگین بود، چنانچه احمد خاتمي در گفتگو با ایسنا يادآور شد:" آقاي موسوي در بيانيه شماره 17 خود اشتباهات و خطاها و گفتار نادرست گذشته خود را تكرار كردند".

وي با بيان اين‌كه انتظار مي‌رفت با خروش ده‌ها ميليوني ملت در روز چهارشنبه كه علي‌التحقيق حضور مردم سراسر كشور در روز چهارشنبه از راهپيمايي 22 بهمن نيز اجتماع بيشتري داشت، آقاي موسوي و دوستانشان به خود آيند و از لجبازي و اصرار بر راه باطل خويش دست بردارند، اظهار كرد: "هنوز هم مي‌گويم اگرچه قدري دير شده است؛ اما هنوز هم راه براي توبه آقاي موسوي و دوستانشان باز است، در پيشگاه خدا توبه كنند و در پيشگاه رهبري و ملت توبه كنند و راه خود را از بيگانگان جدا كنند، آنگاه است كه مي‌توان اميدي به حل مسائل داشت."

خاتمی افزود:" آقاي موسوي مي‌گويد بايد اذعان به بحران كرد؛ اما سخن اين است كه كه كدام بحران؟ بحران در كشور؟، بنده معتقدم اين بحران نيست.به دليل حضور ده‌ها ميليوني ملت در راهپيمايي روز چهارشنبه، مي‌گويم شما بحران داريد و شما بن‌بست داريد و مي‌خواهيد چنين القا كنيد كه ملت بن‌بست دارند و شاهديم نهضت آزادي هم در سال 65 در زمان امام (ره) مي‌گفتند، كشور به بن‌بست رسيده است و امام پاسخ‌شان داد كه شما به بن‌بست رسيده‌ايد و كشور به بن‌بست نرسيده است. پس بنده هم مي‌گويم كشور بحران ندارد و شما‌ييد كه بحران‌آفريني مي‌كنيد. دست از بحران‌آفريني برداريد."

رجا نیوز از سایت های حامیان دولت آقای احمدی نژاد هم بیانیه میرحسین موسوی رادر مطلبی به نام "تشابهات بیانیه اوباما و موسوی" بررسی کرده است.

در نوشته این سایت آمده است:" وجوه اشتراک و شباهت های بسیاری در بیانیه باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا،از محل گذراندن تعطیلات پایان سال خود در هاوایی -که برای اغتشاشات و هتک حرمت های انجام گرفته در روز عاشورا داده بود و بیانیه میرحسین موسوی می توان پیدا کرد.

برچسب‌ها:

0 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی