۱۳۸۸ مرداد ۲۷, سه‌شنبه

سازمان ملل خواهان رسیدگی به موارد اتهامی شکنجه در ایران شد

گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه شکنجه . روز پنجشنبه گفت: شکایت هاى زیادى از معترضان بازداشت شده پس از انتخابات ایران دریافت کرده که از آزار و اذیت خود در زندان خبر داده اند
مانفرد نواك، گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه شکنجه روز پنجشنبه گفت که شکایت هاى زیادى از معترضان بازداشت شده پس از انتخابات ایران دریافت کرده که از آزار و اذیت خود در زندان خبر داده اند. مانفرد نواک، گزارشگر شوراى حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، اظهار داشت: این شکایت ها از سوى خانواده ها، وکلا و بازداشتى هاى آزاد شده مطرح شده است.
وى افزود: ادعاهاى مستند درباره شکنجه زندانیان در ایران و نگه داشتن آنها در انفرادى به منظور اعتراف گیرى از آنها باید مورد رسیدگى دقیق قرار گیرد. مانفرد نوواک گفت: به مقام هاى جمهورى اسلامى ایران اطلاع داده که بیش از سیصد پرونده اتهامى شکنجه و بدرفتارى با دستگیرشدگان اعتراضات اخیر، به سازمان ملل ارایه شده است.
وى مى گوید که ایران به نامه او پاسخ قانع کننده اى نداده و وى خبر ندارد که آیا تحقیقاتى انجام شده یا نه. گزارشگر ویژه سازمان ملل اظهار داشت: بسیارى از این اتهامات مواردى چون ضرب و شتم، شوک الکتریکى و فشار جسمى و روانى با هدف گرفتن اعترافات است. وى افزود: هنگامى که کسى به سازمان ملل روى مى آورد و ادعا مى کند که شکنجه شده، کشور عضو، باید این ادعا را به طور دقیق مورد تحقیق قرار دهد.
مهدى کروبى، نامزد معترض انتخابات ریاست جمهورى ایران، روز یکشنبه در نامه اى به رییس مجلس خبرگان از وى خواست تا به موضوع تجاوز به «دختران و پسران» بازداشت شده در جریان اعتراض هاى خیابانى به نتایج انتخابات رسیدگى شود. نامه آقاى کروبى که بازتاب هاى زیادى در داخل و خارج از ایران داشته است اشاره مى کند که «عده ‌اى از افراد بازداشت‌ شده مطرح نموده ‌اند که برخى افراد با دختران بازداشتى با شدتى تجاوز نموده‌ اند که منجر به ایجاد جراحات و پارگى در سیستم تناسلى آنان گردیده است.»
وى افزوده است: « از سوى دیگر افرادى به پسرهاى جوان زندانى با حالتى وحشیانه تجاوز کرده ‌اند به طورى ‌که برخى دچار افسردگى و مشکلات جدى روحى و جسمى گردیده ‌اند و در کنج خانه‌هاى خود خزیده ‌اند.» اصولگرایان تندرو در ایران به شدت نسبت به این نامه واکنش نشان داده و مهدى کروبى را به تنش آفرینى و تهمت زدن به نظام متهم کرده اند. با این حال، آقاى کروبى خبر داده است که آیت الله هاشمى شاهرودى، رییس قوه قضاییه، دستور رسیدگى به این نامه را صادر کرده است. این دستور در حالى صادر شده است که دوره ریاست آیت الله شاهرودى بر دستگاه قضایى اوایل هفته آینده پایان مى یابد.
به گفته سخنگوى قوه قضاییه، در جریان نا آرامى هاى پس از انتخابات در ایران بیش از چهار هزار نفر دستگیر شده اند. در حالى که منابع رسمى مرگ ۳۰ نفر در این حوادث را تایید کرده اند مخالفان از کشته شدن حداقل ۶۹ نفر خبر داده اند.
مانفرد نواک، گزارشگر ویژه سازمان ملل که پیشتر موضوع آزار و اذیت بازداشت شدگان در زندان آمریکایى گوانتانامو را بررسى کرده بود مى گویدکه دولت ایران به او اجازه نداده است تا از این کشور بازدید کند. به گزارش خبرگزارى آسوشیتدپرس، هیئت نمایندگى ایران در دفتر سازمان ملل در ژنو حاضر نشد در این زمینه اظهار نظر کند.

برچسب‌ها:

0 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی