راه مينو

۱۳۸۸ مرداد ۲۷, سه‌شنبه

بيانيه آغاز بكار ”راه سبز اميد“ (رسا)


تا پيش از ماه مبارك رمضان منتشر مي‌شود:
بيانيه آغاز بكار ”راه سبز

اميد“ (رسا)
پارلمان نیوز ــ نهضت فراگير”راه سبز اميد“ كه روز گذشته از سوي نخست وزير دوران امام، رسما به عنوان تشكيلاتي كه وي خواهان تاسيس آن شده است‏، تلويحا اعلام موجوديت كرد‎؛ احتمالا تا پيش از ماه مبارك رمضان بيانيه آغاز بكار خود را منتشر خواهد كرد.
به گزارش ايلنا‏، موسوي در اين بيانيه به انتشار ديدگاهش نسبت به تشكيل نهضت فراگير”راه سبز اميد“ خواهد پرداخت.
در جلسه عصر روز گذشته، اين نامزد انتخابات رياست جمهوري دهم با مشاوران خود‏، در مورد چگونگي تدوين اين بيانيه بحث و تبادل نظر كرد. در اين جلسه دو راهكار براي تشكيل جبهه‌هاي سياسي مورد بررسي قرار گرفت؛ نخست تشكيل چنين تشكل‌هايي بر مبناي وضعيت موجود در جوامع كه با شناسايي جنبش‌هاي اجتماعي‏، مشخصات آنها و شعارهايش ممكن مي‌گردد و جبهه سياسي به سامان‌دهي و سازمان‌دهي آن مي‌پردازد. دومين نوع از تشكيل چنين تشكل‌هايي، تدوين اهداف، راهكارها‏، اساسنامه و مرامنامه است تا پس از آن به عضوگيري پرداخته شود.
اما مهندس موسوي آنچنان‌كه در ديدارش با اعضاي انجمن اسلامي جامعه پزشكي گفته بود، خواستار تشكيل نهضتي فراگير براي اجراي بدون تنازل قانون اساسي است كه شبكه‌هاي اجتماعي خودجوش و خودمختار بي‌شمار و گسترده در سطح جامعه را شامل مي‌شود. از اين رو تشكيل نهضت فراگير”راه سبز اميد“ بر اساس مدل اول يعني سامان‌دهي جنبش اجتماعي بوجود آمده در جريان انتخابات رياست جمهوري دهم‏، شكل خواهد گرفت.
آنگونه كه از دست اندركاران تشكيل اين نهضت شنيده شده است، اين تشكيلات، ساختاري كمپيني دارد و متشكل از هسته‌هاي حزبي‏، NGOها و شبكه‌هاي اجتماعي است. البته برخي فعالان سياسي معتقدند كه شروع بكار نهضت فراگير ”راه سبز اميد“ در مقطع فعلي چندان مناسب نيست و با توجه به محدوديت‌هاي سياسي موجود براي فعاليت احزاب و گروه‌هاي اصلاح‌طلب كه اغلب اعضاي آنها بنا بر اتهاماتي در بند به سر مي‌برند، بهتر است به زمان ديگري موكول شود.
همچنين فعالان تشكيل نهضت فراگير”راه سبز اميد“ پيشنهاد داده‌اند تا نام اين نهضت به شكل مخفف ”رسا“ ناميده شود.

برچسب‌ها:

نام 5 مداح معروف تهران در فهرست سازمان‌دهندگان لباس‌شخصی‌ها


به گزارش خبرنگار «آینده»، این افراد که جزو افراد جاهل و مریدان این 5 مداح معروف هستند، با درخواست برخی چهره‌های سیاسی از این مداحان سازمان‌دهی شده و با ابزارهایی نظیر زنجیر، میله آهن، چاقو و پنجه بکس اقدام به ضرب و جرح مردم در خیابان‌های تهران می‌کردند.
در حالی‌که رسانه‌های حامی دولت و مخالفان نظام، سعی دارند عوامل برخورد با مردم را نیروهای نظامی و انتظامی جلوه دهند، بررسی‌های خبرنگار «آینده» نشان می‌دهد بسیاری از نیروهای لباس شخصی که در ناآرامی‌های پس از انتخابات به ضرب و جرح مردم پرداخته‌اند، توسط 5 تن از مداحان معروف تهران سازماندهی شده‌اند.به گزارش خبرنگار «آینده»، این افراد که جزو افراد جاهل و مریدان این 5 مداح معروف هستند، با درخواست برخی چهره‌های سیاسی از این مداحان سازمان‌دهی شده و با ابزارهایی نظیر زنجیر، میله آهن، چاقو و پنجه بکس اقدام به ضرب و جرح مردم در خیابان‌های تهران می‌کردند. گفته می‌شود ح-س یکی از این 5 مداح که سابقه درگیری‌های فیزیکی در دهه گذشته را نیز دارد، خود شخصاً در برخورد با مردم حضوری فعال داشته است.یکی از مداحان هم که رابطه فامیلی با یکی از مقامات دارد، در صحنه درگیریها دیده شده است.
گفتنی است انتشار اخبار و گزارش‌های مکرر از ضرب و جرح بی‌رحمانه و بدون مجوز مردم از 23 خرداد تا اوایل مرداد موجب شده است انگشت اتهام به سوی مأموران نیروی انتظامی و سپاه پاسداران نشانه رود؛ اما فرماندهان انتظامی و نظامی در پیگیری‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی و بازرسان مقامات عالی رتبه اظهار کرده‌اند:
اکثر برخوردهای فیزیکی و بی‌دلیل با مردم توسط افراد غیر مأمور که توسط برخی چهره‌های سیاسی که مسئولیت اجرایی نیز دارند و از طریق 5 مداح معروف سازمان‌دهی شده‌اند، انجام شده است.

برچسب‌ها:

شهادت عضو شورای نگهبان به تقلب، در حضور رهبر


خبری که بالاخره از محافل سران نظام به بیرون درز کرد
شهادت عضو شورای نگهبان به تقلب، در حضور رهبر
نوروز - شنیده شده که یک عضو شورای نگهبان در حضور رهبر نظام شهادت داده که در خصوص انتخابات اخیر، شک و شبهه‌های زیادی وجود دارد.
به گزارش موج سبز آزادی، منابع مطلع خبر می‌دهند که سه یا چهار عضو شورای نگهبان مخالف تایید انتخابات دهم ریاست‌جمهوری بوده‌اند، اما با اصرار و تهدید جنتی و فشارهای بیرونی، در نهایت انتخابات تایید شده و این خبرها نیز تا مدتی به بیرون درز نکرده است.
این گزارش حاکی از آن است که اعضای مخالف، نظر خود را در جلسات عمومی مطرح نکرده‌اند، اما یکی از آنها حاضر شده که در حضور رهبر نظام درباره وقوع تخلفات گسترده در انتخابات شهادت دهد. بدین ترتیب جلسه مذکور با هماهنگی برخی مقامات بالای نظام ترتیب داده شده و این عضو حقوقدان شورای نگهبان در حضور رهبری نظام شهادت داده و فاش کرده که انتخابات ریاست‌جمهوری سالم برگزار نشده و تخلفات بسیاری در آن وجود داشته است.
طبق گزارش موج سبز آزادی به نقل از منابع موثق، پس از جلسه این عضو شورای نگهبان با رهبر، احمد جنتی دبیر شورای نگهبان به شدت از فرد شهادت‌دهنده در حضور رهبر، انتقاد کرده و او را فریب‌خورده نامیده است. او نیز در مقابل، تصریح کرده که هر یک از اعضای شورای نگهبان رأی برابری با دیگری دارند و وی حاضر نیست آخرت خود را به خاطر دنیای دیگران بر باد دهد.

برچسب‌ها:

سازمان ملل خواهان رسیدگی به موارد اتهامی شکنجه در ایران شد

گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه شکنجه . روز پنجشنبه گفت: شکایت هاى زیادى از معترضان بازداشت شده پس از انتخابات ایران دریافت کرده که از آزار و اذیت خود در زندان خبر داده اند
مانفرد نواك، گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه شکنجه روز پنجشنبه گفت که شکایت هاى زیادى از معترضان بازداشت شده پس از انتخابات ایران دریافت کرده که از آزار و اذیت خود در زندان خبر داده اند. مانفرد نواک، گزارشگر شوراى حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، اظهار داشت: این شکایت ها از سوى خانواده ها، وکلا و بازداشتى هاى آزاد شده مطرح شده است.
وى افزود: ادعاهاى مستند درباره شکنجه زندانیان در ایران و نگه داشتن آنها در انفرادى به منظور اعتراف گیرى از آنها باید مورد رسیدگى دقیق قرار گیرد. مانفرد نوواک گفت: به مقام هاى جمهورى اسلامى ایران اطلاع داده که بیش از سیصد پرونده اتهامى شکنجه و بدرفتارى با دستگیرشدگان اعتراضات اخیر، به سازمان ملل ارایه شده است.
وى مى گوید که ایران به نامه او پاسخ قانع کننده اى نداده و وى خبر ندارد که آیا تحقیقاتى انجام شده یا نه. گزارشگر ویژه سازمان ملل اظهار داشت: بسیارى از این اتهامات مواردى چون ضرب و شتم، شوک الکتریکى و فشار جسمى و روانى با هدف گرفتن اعترافات است. وى افزود: هنگامى که کسى به سازمان ملل روى مى آورد و ادعا مى کند که شکنجه شده، کشور عضو، باید این ادعا را به طور دقیق مورد تحقیق قرار دهد.
مهدى کروبى، نامزد معترض انتخابات ریاست جمهورى ایران، روز یکشنبه در نامه اى به رییس مجلس خبرگان از وى خواست تا به موضوع تجاوز به «دختران و پسران» بازداشت شده در جریان اعتراض هاى خیابانى به نتایج انتخابات رسیدگى شود. نامه آقاى کروبى که بازتاب هاى زیادى در داخل و خارج از ایران داشته است اشاره مى کند که «عده ‌اى از افراد بازداشت‌ شده مطرح نموده ‌اند که برخى افراد با دختران بازداشتى با شدتى تجاوز نموده‌ اند که منجر به ایجاد جراحات و پارگى در سیستم تناسلى آنان گردیده است.»
وى افزوده است: « از سوى دیگر افرادى به پسرهاى جوان زندانى با حالتى وحشیانه تجاوز کرده ‌اند به طورى ‌که برخى دچار افسردگى و مشکلات جدى روحى و جسمى گردیده ‌اند و در کنج خانه‌هاى خود خزیده ‌اند.» اصولگرایان تندرو در ایران به شدت نسبت به این نامه واکنش نشان داده و مهدى کروبى را به تنش آفرینى و تهمت زدن به نظام متهم کرده اند. با این حال، آقاى کروبى خبر داده است که آیت الله هاشمى شاهرودى، رییس قوه قضاییه، دستور رسیدگى به این نامه را صادر کرده است. این دستور در حالى صادر شده است که دوره ریاست آیت الله شاهرودى بر دستگاه قضایى اوایل هفته آینده پایان مى یابد.
به گفته سخنگوى قوه قضاییه، در جریان نا آرامى هاى پس از انتخابات در ایران بیش از چهار هزار نفر دستگیر شده اند. در حالى که منابع رسمى مرگ ۳۰ نفر در این حوادث را تایید کرده اند مخالفان از کشته شدن حداقل ۶۹ نفر خبر داده اند.
مانفرد نواک، گزارشگر ویژه سازمان ملل که پیشتر موضوع آزار و اذیت بازداشت شدگان در زندان آمریکایى گوانتانامو را بررسى کرده بود مى گویدکه دولت ایران به او اجازه نداده است تا از این کشور بازدید کند. به گزارش خبرگزارى آسوشیتدپرس، هیئت نمایندگى ایران در دفتر سازمان ملل در ژنو حاضر نشد در این زمینه اظهار نظر کند.

برچسب‌ها:

واکنش ها به نامه جنجالی کروبی


بررسی ماجراهای نامه کروبی:
واکنش ها به نامه جنجالی کروبی

تابناک ــ نامه افشاگرانه مهدی کروبی به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در مورد آزار و تجاوز جنسی به دختران و پسران جوان بازداشت شده در حوادث پس از انتخابات، واکنش های بسیار زیادی در بین سران نظام و محافل گوناگون داخلی و خارجی برانگیخته است؛ که برخی از آن ها را می خوانید:
گزارش ها حاکی از آن است که رئیس قوه قضائیه به نامه پرحاشیه دبیرکل حزب اعتماد ملی پاسخ داده است.
به گزارش «فردا»، در پی نامه حجت الاسلام مهدی کروبی به آیت الله هاشمی رفسنجانی در مورد وضعیت زندانیان و طرح برخی ادعاها، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام این نامه را برای مراجع مربوطه ارسال داشته است.
** مهدی کروبی ضمن ادعای تجاوز و آزار جنسی برخی بازداشت شدگان، از آنچه که «رفتار ناشایست با بازداشت شدگان» عنوان کرده، ابراز نگرانی نموده بود.
** پاسخ آیت الله هاشمی شاهرودی به نامه این نامزد انتخابات ریاست جمهوری که از سوی رئیس مجلس خبرگان رهبری بدست وی رسیده بود، در روزنامه جمهوری اسلامی اینگونه منعکس شده است:« در بازداشتگاه هائي كه زير نظر قوه قضائيه قرار دارند چنين رفتارهائي با بازداشت شدگان نشده است.»
این پاسخ از دفتر رئیس قوه قضائیه به دفتر آیت الله هاشمی رفسنجانی و سپس به دفتر حجت الاسلام کروبی ارسال شد؛ احتمال می رود که زمان این پاسخ‌گویی بیش از ده روز طول کشیده باشد.
** مهدی کروبی گفته بود که پس از ده روز از ارسال نامه اش به هاشمی رفسنجانی، قصد افشای آن را داشته است. وی در گفت و گو با ارگان حزب اش نیز جزئیاتی از دستور آیت الله شاهرودی را بازگو می کند.
** بنابراین گزارش، هاشمی شاهرودی دستور رسیدگی به این نامه را صادر کرده و از آقای دری نجف آبادی دادستان کل کشور خواسته که ضمن تماس با مهدی کروبی، هیئتی را به نزد وی ارسال دارد تا نظرات و اسناد دبیرکل حزب اعتماد ملی را دریافت نماید.گفتنی است که انتشار این نامه، واکنش های مختلفی را در پی داشت.
** علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی با رد ادعاهای مهدی کروبی خواهان ارائه اسناد جهت پیگیری آنها شد.
** در حالی که بروجردی، رئیس کمیته ویژه امور مربوط به بازداشتی های مجلس، اسناد مهدی کروبی را تلفن خوانندگان روزنامه اعتماد ملی (روزنامه کروبی) دانسته بود، مهدی کروبی، مستنداتش را شاهدان عینی عنوان می کند.
** علاءالدین بروجردی، مبنای این نامه را فاقد منطق قابل قبول دانست.
** حسین کروبی، فرزند ارشد مهدی کروبی و مدیر اجرایی روزنامه اعتماد ملی در واکنش به این نماینده مجلس، اظهار تاسف نمود.
** سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران نیز امروز (جمعه) نامه کروبی به آیت الله هاشمی رفسنجانی را مسبب غم جانکاه دلدادگان به نظام دانست و گفت: درهفته گذشته یکی از سیاسیون نامه ای سرتا پا افترا و سر تا پا تهمت به نظام اسلامی منتشر کرد. نامه ای که جشن آمریکا بود، نامه ای که جشن اسرائیل بود، نامه ای که جشن بیگانگان بود. این نامه نامه انحرافی بود. عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به پاسخ رئیس قوه قضاییه که اعلام کرده بود ، تجاوز جنسی در زندانهای زیر نظر قوه قضاییه رخ نداده است ، ادامه داد : قوه قضائیه به صراحت اعلام کرد آزار جنسی که این آقا ادعا می کند دروغ است. کمیته تحقیق مجلس شورای اسلامی نیز گفت دروغ است. همه گفتند دروغ است . این نامه با آبروی نظام بازی کرد. با نظامی بازی کرد که خون 300 هزار شهید در پشت این نامه است. انتظار داریم که از نظام اسلامی برخورد شایسته اش را به نمایش بگذارد.
** حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان نیز «وظیفه قطعی و غیرقابل تردید دستگاه قضایی» را احضار و محاکمه مهدی کروبی می داند. وی در سرمقاله خود می نویسد: «اگرچه مهدي كروبي براي بسياري از اطرافيان خود نيز قدر و منزلتي ندارد تا آنجا كه مسئول ستاد انتخاباتي وي، پاي صندوق راي، برگه راي خود را به همه نشان مي دهد تا بدانند او آنقدر كم هوش و كودن نيست كه به كروبي راي بدهد! ولي مردم براي قدر و منزلت انقلاب و نظام اسلامي خود ارزش فراواني قائل اند و اجازه نمي دهند افرادي مثل مهدي كروبي براي خوشامد عوامل سيا و موساد، با حيثيت آنها بازي كند!» شریعتمداری تصریح می کند که کروبی یک شایعه مشمئز و خطرناک را بدون سند و مدرک، ترویج داده است.

** دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز واکنشی به تلویحی به نامه کروبی نشان داده است.محسن رضایی که در انتخابات ریاست جمهوری اخیر رقیب کروبی نیز به حساب می آمد، عنوان کرده بود که در صورت صحت این گزارش ها، عزای ملی باید اعلام شود.
** در همين زمينه، محمدابراهيم نکونام ، رييس کميسيون اصل نود مجلس، گفته است: اگر مهدی کروبی نتواند سندی در جهت اثبات ادعای خود ارائه کند، مجازات چنين تهمت هايی زندان و شلاق است.
** مجید انصاری، عضو مجمع روحانیون مبارز با «قطعی» عنوان کردن اصل موضوع مطروحه در نامه کروبی، گفت:«با کمال تاسف اينها صحت دارد و آدم بايد به قول اميرالمومنين (ع) آرزوي مرگ کند که در جمهوري اسلامي کار به اينجا برسد که چنين فجايعي رخ دهد... نه يک مورد بلکه متعدد بوده است.»

برچسب‌ها:

زمینه چینی خبرگزاری دولت، برای بازداشت کروبی


زمینه چینی خبرگزاری دولت

برای بازداشت کروبی
فرارو ــ در پی ارسال یادداشتی از سوی مهدی کروبی برای هاشمی رفسنجانی حاوی ادعاهایی تکان دهنده مبنی بر تجاوز جنسی به بازداشت شدگان دختر و پسر و اعلام کروبی مبنی بر در اختیار داشتن مدارک و شواهدی در این زمینه و احتمال ملاقات وی با رییس مجلس ، خبرگزاری دولتی ایرنا در مطلبی با عنوان "ائمه جمعه، نمايندگان مجلس و فعالان سياسي: کروبي محاکمه شود" ، نخستین گام را برای بازداشت نامزد شکست خورده ی انتخابات جنجال بر انگیز دهم برداشته است:
یکی دیگر از اهداف برخوردهایی از این دست ، ایجاد هراس در کسانی است که بخواهند بیش از حد متعارف ، در خصوص بدرفتاری با برخی بازداشت شدگان چیزی بگویند یا بنویسند.گزارش ایرنا را که روز جمعه انتشار یافته بخوانید:
در پي انتشار نامه سراسر تهمت مهدي کروبي عليه نظام جمهوري اسلامي که خطاب به اکبر هاشمي رفسنجاني نوشته شده بود، امامان جمعه، نمايندگان مجلس و صاحب نظران و فعالان سياسي خواستار برخورد با دبيرکل حزب اعتماد ملي شدند.
به گزارش ايرنا، امامان جمعه سراسر کشور در خطبه هاي امروز خود تصريح کردند: با فردي که با زبان و قلم خود و با اتهام هاي ناروا به مسوولان امنيتي و قضايي آبروي نظام را مي برد، بايد با قاطعيت برخورد شده و او را در دستگاه قضايي محاکمه کرد.** نامه اي سراسر افترا عليه نظامآيت الله سيد احمد خاتمي در خطبه دوم نماز جمعه تهران در جمع نمازگزاران در دانشگاه تهران با اشاره به نامه مهدي کروبي به اکبر هاشمي رفنسجاني مبني بر آزار جنسي بازداشت شدگان اظهار داشت: در هفته گذشته يکي از سياسيون نامه اي سرتا پا افترا و تهمت به نظام اسلامي را منتشر کرد، نامه اي که جشن آمريکا، اسراييل و بيگانگان بود. اين نامه، نامه انحرافي بود.وي يادآور شد: قوه قضاييه به صراحت اعلام کرد که آزار جنسي که اين آقا ادعا مي کند دروغ است، کميته ويژه مجلس شوراي اسلامي نيز گفت دروغ است. همه گفتند اين مطلب دروغ است.خاتمي تاکيد کرد: اين نامه با آبروي نظام بازي کرد، اين نامه با نظامي بازي کرد که خون 300 هزار شهيد پشت اين نامه است. ‌ما انتظار از نظام اسلامي داريم که برخورد مناسب و شايسته را به نمايش بگذارد.امام جمعه موقت قم نيز از قوه قضاييه خواست متهم کنندگان کشور و اسلامي به آزار و اذيت جنسي زندانيان را محاکمه و به اشد مجازات برساند.
** قوه قضاييه کروبي را به اشد مجازات برساند
حجت الاسلام "سيد محمد سعيدي" در خطبه هاي اين هفته نماز جمعه قم با اشاره به طرح اتهام نادرست و بي اساس مبني بر آزار و اذيت جنسي بازداشتي هاي رويدادهاي پس از انتخابات افزود: مطرح کنندگان چنين اتهام سنگيني به نظام جمهوري اسلامي بايد توسط قوه قضاييه محاکمه و به اشد مجازات برسند.وي گفت: چنين اتهام بزرگي اگر حتي به يک شخص نسبت داده شود سزاوار پي گيري و محاکمه است حال آنکه افرادي نظام اسلامي را به اين جرم متهم مي کنند.امام موقت جمعه قم تصريح کرد: متاسفانه اين اتهامات پيامدها و عواقب نادرستي را براي نظام بدنبال داشته است. اگر کساني با دولت مخالف هستند چرا ديگر به اين بهانه و با اين اتهامات نظام را متهم مي کنند.
** دستگاه قضايي کروبي را محاکمه کند
امام جمعه مشهد نيز بر محاکمه کروبي به دليل اتهام هاي ناروا عليه نظام تاکيد کرد.آيت الله سيداحمد علم الهدي در خطبه هاي نماز جمعه مشهد در حرم مطهر امام رضا (ع) گفت: با فردي که با زبان و قلم خود و با اتهام هاي ناروا به مسوولان امنيتي و قضايي آبروي نظام را مي برد، بايد با قاطعيت برخورد شده و او را در دستگاه قضايي محاکمه کرد.وي افزود: فردي که با گرفتن قيافه دمکراتيک با نامه و بيانيه اش و با اتهام هاي ناروايي به مسوولان امنيتي و قضايي که با کمال اخلاص در خدمت نظام و انقلاب هستند، غذاي تبليغاتي براي دشمنان نظام تامين مي کند و ملت را سراسيمه کرده بايد اين گفته ها و نوشته هاي خود را ثابت کند، در غير اين صورت بايد با وي به عنوان به عنوان يک تروريست برخورد شود.علم الهدي گفت: اين فرد اتهام هاي ناروايي به مسوولان امنيتي و قضايي کشورمان وارد کرده و همه اقداماتي که در زندان ابوغريب آمريکا در عراق انجام مي شود را به يک زندان در کشورمان نسبت مي دهد.وي اظهار داشت: اين فرد که سرباز و پياده نظام دشمن و عامل استکبار است و در جهت تامين منافع معاندان گام بر مي دارد، با طرح اين سري اتهامهاي ناروا در صدد است آبروي نظام را در سطوح ملي وبين المللي ببرد، نبايد در کشور آزاد باشد، بلکه بايد تحت تعقيب قضايي قرار گرفته و محاکمه شود.امام جمعه مشهد هشدار داد: اين امر ثابت مي کند که با زبان و قلم هم مي توان عليه نظام و مسوولان آن کودتا انجام داد و اين اشخاص با طرح اين سري مسايل و سخنان و انتشار چنين نامه و بيانيه هايي در صدد ترور شخصيتي مسوولان نظام و کشور هستند.علم الهدي گفت: ما نمي خواهيم عنوان کنيم که در کشورمان بايد سانسور وجود داشته يا در آن يک صداي سياسي باشد بلکه ما از کشور يکصدا خوشمان نمي آيد و مصلحت مردم و مسوولان و نظام اين است که نظرات و انديشه ها و افکار سياسي متعدد در جامعه وجود داشته باشد و همه بايد بتوانند سخن بگويند و نظرات خود را بيان کنند.خطيب جمعه مشهد در عين حال گفت: ولي هر شخصي که با قلم و يا زبان خود سخني و مطالبي عنوان مي کند، بايد مسووليت سخنان و مطالب خود را بپذيرد.
** اين ادعا زشت و بي اساس است
حجت الاسلام والمسلمين سيد محمدشاهچراغي نماينده ولي فقيه و امام جمعه سمنان نيز در واکنش به تهمت يکي از نامزدهاي شکست خورده انتخابات رياست جمهوري درباره آزار تعدادي از بازداشت شدگان اغتشاشات پس از انتخابات گفت: اين ادعاي زشت و بي اساس که مورد سوء استفاده دشمنان قرار گرفت، خوشبختانه توسط قوه قضاييه و مجلس شوراي اسلامي کذب و دروغ اعلام شد.وي همچنين بررسي مجدد اين ادعا در صورت لزوم و برخورد با متخلفين را خواستار شد.
** واکنش نمايندگان مجلس و فعالان سياسياظهارات کروبي
طي هفته گذشته با واکنش هاي از سوي فعالان سياسي مواجه شدند و آنان نيز بر لزوم تعقيب قضايي وي در قبال اتهام‌زني غيرمستند عليه جمهوري اسلامي تاکيد کردند.اين فعالان سياسي با اشاره به اينکه اطرافيان مهدي کروبي به وي اطلاعات درستي نمي دهند، تاکيد کردند: اگر گفته هاي وي در خصوص هتک حرمت بازداشت شدگان درست نباشد و وي نتواند آن را اثبات کند، بايد با وي برخورد شود.** کروبي مجازات شودنايب رييس کميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينکه کروبي در صورت عدم اثبات گفته هايش بايد تحت تعقيب و مجازات قرار گيرد تاکيد کرد: کروبي اگر نتواند گفته هايش را ثابت کند بايد مجازات شود.حجت الاسلام "محمدابراهيم نکونام" تاکيد کرد: معتقديم هر اتهامي که زده مي شود و مطالبي که عليه کسي گفته مي شود بايد مستند بر اسناد و دلايل باشد، حال آنکه اين اسناد مي تواند اسناد کاغذي باشد يا اظهارات افراد شناخته شده واجد شرايط باشند.اين نماينده مجلس گفت: کروبي بايد اسناد و مدارک ارائه دهد، ما همه مي دانيم که پشت پرده نظام هيچ مساله مجرمانه اي وجود ندارد پس کروبي بايد اسناد و مدارک ارائه دهد که اگر توانست مستنداتش بررسي مي شود ولي اگر او نتوانست سندي ارائه دهد به دليل آنکه اين مساله را علني کرده و تهمت زده است مطابق قانون مطبوعات و قانون قضايي بايد تحت تعقيب قرار گرفته و محاکمه شود.وي تاکيد کرد: مجازات اين تهمت ها زندان و شلاق است.نماينده گلپايگان و خوانسار در مجلس شوراي اسلامي نيز اظهار داشت: کروبي اگر نتواند ادعاهايش را ثابت کند از نظر اخلاقي مرتکب خلاف بزرگي شده است و بايد با او برخورد شود.
** نامه اي بر اساس تماس هاي تلفني به روزنامه
علاء الدين بروجردي رييس کميسيون امنيت ملي مجلس نيز هفته گذشته گفت: با دادستان تهران درباره نامه کروبي صحبت کردم و به گفتم نکات اين نامه موجب وهن نظام است که آقاي مرتضوي گفت درتماسي که با حسين کروبي داشته او اعلام کرده مستندات اين نامه برمبناي تلفن هايي است که افراد مختلف به دفتر روزنامه زده اند.بروجردي تصريح کرد: اگر مبناي اين نامه چنين چيزي باشد بايد گفت که جاي تاسف دارد و پايه هاي آن پايه هاي بسيار سستي است چون هر فردي مي تواند با هر ادعايي مطلبي را عنوان کرده و با روزنامه يا هر مرکزي تماس بگيرد.وي افزود: نبايد اين مسايل به نامه اي تبديل شود که اين گونه مورد سوء استفاده رسانه هاي بيگانه قرار گيرد.
** با کروبي برخورد شود
دبير کل مجمع گفتمان اصلاح نيز با بيان اينکه "ادعاي کروبي بررسي شود" گفت که اگر اين ادعا درست نيست بايد با او برخورد شود."احمد عابديني" با اشاره به نامه اخير مهدي کروبي خطاب به هاشمي رفسنجاني و ادعاهاي او گفت: درباره ادعا دو حالت بيشتر وجود ندارد. فردي ادعايي مي‌کند و ديگري آن را بررسي يا تکذيب مي‌کند.عابديني افزود: اگر فردي ادعايي کرده است بايد آن را بررسي کرد و اگر اين ادعا اشتباه بود، با او برخورد شود.وي ادامه داد: اگر خلاف ادعاي فردي ثابت شد بايد با او برخورد شود چه آقاي کروبي باشد چه آقاي هاشمي فرقي نمي‌کند. بايد به مردم گفته شود که کسي که ادعاي اشتباه کرده، خلافکار است و بايد آن را ثابت کند.به گفته او، اما اگر اين ادعا درست است بايد به آن رسيدگي شود.وي با اشاره به سخنان محمود احمدي‌نژاد درباره هاشمي رفسنجاني خاطرنشان کرد: اگر ادعاي وي درست است آقاي هاشمي بايد از تمام مناصب خود خلع شود و از گذشته خود توبه کند و در غير اين صورت آقاي احمدي‌نژاد بايد پاسخگو باشد.
** اطرافيان کروبي به او اطلاعات درست نمي دهند
مسوول بسيج دانشجويي دانشگاه علم و صنعت گفت: اطرافيان مهدي کروبي به او اطلاعات درستي نمي دهند."محمد شيخ" با اشاره به اينکه اطرفيان کروبي رابطه خوبي با انقلاب ندارند، اظهار داشت: آنها ذهنيت درستي نسبت به گفتمان امام و رهبري ندارند و نفاق دروني شان کاملا آشکار شده است.شيخ گفت: نوع اطلاعاتي که اطرافيان کروبي در مناظره به کروبي مي دادند کاملا مشهود بود آنان در پي اين هستند که شخصيت هاي نظام را زير سوال ببرند.وي افزود: اين نامه شخصيت کروبي را زير سوال برد ،نامه مذکور در شان کروبي نبود و او بايد در اطلاعاتي که اطرافيانش به او مي دهند ، دقت کند.
** حناي کروبي رنگي ندارد
عضو هيات عالي نظارت اتحاديه جامعه اسلامي نيز گفت:حناي کروبي ديگر رنگي ندارد و مسلما آحاد مردم، درايت و بصيرتشان بيش از اين است که در مقابل نامه هاي وي و اين قبيل نامه نگاري ها، فضاي فکريشان به هم بريزد."محسن منصوري" با اشاره به اينکه کروبي و کساني که در عرصه سياست فعال هستند تا زماني که از مساله اي اطمينان حاصل نکردند نبايد مساله اي را علني کنند، گفت: از کروبي که خود را محصول حوزه مي داند و در مواجهه با اتفاقات مختلف خود را همواره شبه مجتهد مي داند عجيب است که چنين رفتاري کند.وي با اشاره به اينکه کروبي بايد بر رفتارش کنترل و نظارت دقيق داشته باشد، گفت: او ساختارها و چارچوب نظام را رعايت نکرده و صحبت هايش از روي هواي نفس و جهت حفظ و ابقاي زيست سياسي و اجتماعي اوست.منصوري اظهار داشت: کروبي و اطرافيانش به خوبي مي دانند در نظام جمهوري اسلامي در تمامي بخش ها و مراجع قضايي رعايت چارچوب ها و اصول به دقت صورت مي گيرد.اين فعال دانشجويي اظهار داشت: نقطه قابل تامل اين است که چرا کروبي به رفسنجاني اين نامه را نوشته است؛ اينکه مخاطب اين نامه رفسنجاني است نشان مي دهد اين جريان هماهنگ ، به دنبال فرافکني است.
** دفاع انصاري از کروبي
عضو شوراي مرکزي مجمع روحانيون مبارز با بيان اينکه اگر دادگاه تشکيل شود لابد آقاي کروبي حرف خود را ثابت مي‌کند، موارد صورت گرفته در زندان ها را بسيار بيشتر عنوان کرد.مجيد انصاري، درباره نامه مهدي کروبي خطاب به اکبر هاشمي رفسنجاني و چگونگي ثابت کردن اين ادعا از سوي کروبي، با خنده پاسخ داد: براي چه کسي بايد ثابت کند؟هنگامي که خبرنگار به اصل "البينة علي المدعي" اشاره کرد، انصاري گفت: اگر دادگاه تشکيل شود، لابد آقاي کروبي حرف خود را ثابت مي‌کند.عضو شوراي مرکزي مجمع روحانيون مبارز ادامه داد: اين حرف شما چيست؟... ايرنا هم که اين خبرها را پوشش نمي‌دهد حالا من هم اگر مصاحبه کنم چه خاصيتي دارد؟هنگامي که خبرنگار از او پرسيد "اگر شما صحبت کنيد چرا نبايد آن را پوشش داد؟"، انصاري گفت: ايرنا متاسفانه يکجانبه‌گرايي مي‌کند... ايرنا خبرگزاري آقاي احمدي نژاد است تا خبرگزاري ملت.وقتي که به او گفته شد که "اين اتفاق به دليل حرف نزدن افرادي همچون شماست"، اين مسئله را رد کرد.وقتي به او گفته شد اگر صحبتي در اين زمينه دارد، مي‌تواند مطرح کند، انصاري با بيان اينکه "من صحبت خاصي در اين زمينه ندارم"، تاکيد کرد: مطمئنا آقاي کروبي بدون مدرک صحبت نمي‌کند.انصاري در اين هنگام با تاکيد بر اينکه براي مصاحبه صحبت نمي‌کند، ادعا کرد موارد اعلام شده از سوي کروبي بسيار بيش از اينهاست.او ادامه داد: با کمال تاسف اينها صحت دارد و آدم بايد به قول اميرالمومنين (ع) آرزوي مرگ کند که در جمهوري اسلامي کار به اينجا برسد که چنين فجايعي رخ دهد... نه يک مورد بلکه متعدد بوده است.انصاري با تکرار ادعاهاي بدون سند کروبي افزود: شما به عنوان يک شهروند وقتي خبر اين موارد را مي‌شنويد نبايد آرام و قرار داشته باشيد. آن هم يکي دو مورد نيست.عضو مجمع روحانيون مبارز مدعي شد: اصل قضيه قطعي و اثبات شده و گزارش آن براي مقامات رفته است.هنگامي که از او درباره دليل نامه‌نگاري کروبي به هاشمي رفسنجاني به جاي هاشمي شاهرودي سئوال شد، گفت: در اين زمينه لابد اميدي به رسيدگي نداشته است. وي به هاشمي از باب خبرگان نوشت.انصاري در پاسخ به اينکه سايت حزب اعتماد ملي نوشته است که کروبي اين نامه را به دليل بي پاسخ ماندن آن از سوي هاشمي منتشر کرده است، در اين زمينه اظهار بي‌اطلاعي کرد و گفت: من نپرسيدم. شايد آقاي هاشمي به رهبري انعکاس داده باشد، من خبر ندارم اما اصل قضيه قطعي است.گفتني است مجيد انصاري در دهه 60 رئيس سازمان زندان ها بود و اتهاماتي که در نامه اخير کروبي مبني بر تجاوز در زندان ها به بازداشت شدگان مطرح مي شود، تکرار همان ادعاهايي است که در دوره مسئوليت انصاري در زندان ها توسط گروهک منافقين مطرح مي شد.
** انتقاد طلايي از کروبي
عضو شوراي اسلامي شهر تهران ضمن انتقاد شديداز نامه کروبي به هاشمي در خصوص هتک حرمت بازداشت شدگان، گفت: انتشار اين نامه، دقيقا خلاف امنيت ملي، مصالح نظام، انقلاب و دين اسلام بود."مرتضي طلايي" ضمن ابراز ناراحتي در اين خصوص تاکيد کرد: ببينيد دشمن بر چه نقاطي دست گذاشته است؟ از يک طرف اقتدار، مقبوليت و اصل نظام را در جامعه به چالش مي کشد و از سوي ديگر دين را نيز مي خواهد به چالش بکشاند.وي افزود: ممکن است فردي احساس نگراني کرده و دست به نوشتن چنين نامه اي زده است اما انتشار دهندگان اين نامه کاري انجام داده اند که دشمن آن را مي خواست.عضو شوراي شهر يادآور شد: آقاي کروبي گفته دو نسخه از اين نامه نوشته شده، آيا اين به نفع جامعه است که نامه اي اينچنين، منتشر شود؟وي تاکيد کرد: انتشار اين نامه دقيقا کاري است که دشمنان ملت جمهوري اسلامي ايران مي خواهند.طلايي تاکيد کرد: "انتشار نامه هاي اينچنيني باورهاي اعتقادي مردم را نشانه گرفته است و عده اي هم مي گويند به به، عجب حرفي زده، و عجب نامه اي نوشته است."عضو شوراي شهر تهران با بيان اينکه اظهار نظرش در خصوص اين نامه از منظر شهروندي و يک چهره اجتماعي است نه چهره سياسي، اضافه کرد: چنين نامه ها و سخناني، شهروندان ما را دچار سردرگمي، سوالات و ابهامات مي کند که اکنون نيز چنين اتفاقي افتاده است.وي تاکيد کرد که بايد دقت کنيم دشمن در اين زمينه ها هزينه کرده است.

** کروبي چوب اطرافيانش را مي خورد
دبير سياسي اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه هاي سراسر کشور با اشاره به ادعاي کروبي در خصوص بازداشت شدگان در نامه به هاشمي رفسنجاني تاکيد کرد: امروز کروبي چوب اطرافيانش را مي خورد."مهدي طوسي" افزود: مهدي کروبي بنا بود با کارنامه خوب به فراموشي سپرده شود ولي با اقدامات نادرستش باعث شد که پايان خوشي نداشته باشد.وي با اشاره به اينکه امروز کروبي با نامه به رفسنجاني نشان داده که به دست و پا زدن هاي آخر افتاده است بيان کرد: براي شخصيت سياسي که روزي در خط امام حرکت مي کرده و ارزش هاي انقلاب برايش مقدس بوده، بعيد است که رفتار سياسي اش ثبات نداشته باشد.اين فعال دانشجويي با اشاره به اينکه دو ماه پيش کروبي با نامه اي از رفسنجاني انتقاد کرده بود گفت: امروز هنوز دو ماه از ماجراي قبلي او با رفسنجاني نگذشته او بار ديگر عدم ثبات رفتار سياسي خود را نشان داد و اين نامه سرگشاده را براي رفسنجاني نوشت.دبير سياسي اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل سراسر کشور با اشاره به اينکه روزنامه منسوب کروبي امروز در گزارشي عملکرد اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل سراسر کشور را در نوشتن نامه اي سرگشاده زير سوال برده است اظهار داشت: طرف حساب ما دست اندرکاران روزنامه مذکور نيستند ما معتقديم که کروبي چوب اطرافيانش را مي خورد.** ادعاي کروبي کذب استگفتني است رييس مجلس شوراي اسلامي هفته گذشته با اشاره به نامه مهدي کروبي که خطاب به رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره شرايط بازداشت شدگان در آشوب هاي اخير نوشته است، گفت: آزار جنسي بازداشت شدگان کذب است.علي لاريجاني در نطق پيش از دستور امروز در صحن علني مجلس افزود: محتواي اين نامه تکان دهنده بود و فورا در رسانه هاي خارجي نيز مورد توجه بود. به دليل حساسيت موضوع مطرح شده، از کميته حقيقت ياب مجلس خواستم که درباره اين موضوع تحقيق کند.لاريجاني نتيجه اين تحقيق و تفحص کميته ويژه مجلس براي پيگيري وقايع پس از انتخابات درباره بازداشت شدگان را به اين ترتيب شرح داد: در بررسي هاي دقيق و جامع انجام شده درباره بازداشت شدگان در کهريزک و اوين هيچ گونه موردي که مبتني بر آزار و تجاوز جنسي باشد، مشاهده نشده است.وي گفت: در گزارش کميته مجلس بيان شده است در صورتي که جناب آقاي کروبي، شواهد و مستنداتي مبني بر آزار و تجاوز جنسي در اختيار دارند به رييس مجلس شوراي اسلامي اطلاع دهند تا به طور جدي پيگيري شود.لاريجاني افزود: لازم به ذکر است اينجانب از طريق ديگري نيز اين موضوع را پيگيري کردم و به دليل اهميت آن دنبال شد و نتيجه همان است که در گزارش کميته ويژه مجلس آمده است.وي گفت: ملاحظه مي کنيد که موضوع آزار جنسي بازداشت شدگان کذب است و در سر امري که مبناي واقعي نداشت، چه سر و صدايي به راه انداخت.رييس مجلس شوراي اسلامي افزود: اين امر هشدارباش به سياستمداران است که مراقبت کنند، در شرايط غبارآلود افکار عمومي هر ادعايي را قبل از تحقيق، آن هم تحقيق کافي به رسانه ها نرسانند تا دستاويز بيگانگان شود.وي تصريح کرد: البته در ماجراي پس از انتخابات، اشتباهاتي در بازداشتگاه کهريزک رخ داد که با پيگيري هاي انجام شده و دستورات رهبر معظم انقلاب، حضرت آيت الله خامنه اي (دامة برکاته) با متخلفان برخورد شده است اما هرگز اين تخلفات از اين جنس نبوده است.لاريجاني با بيان اينکه موضوع همچنان در حال رسيدگي است تاکيد کرد: اين امر نشان مي دهد که نظام جمهوري اسلامي از توانمندي خود اصلاحي برخوردار است و رهبري نظام با ندايي نافذ و عادلانه همان‌گونه که با آشوبگران برخورد کردند، دستور برخورد با متخلفان در بازداشتگاه ها را هم صادر فرموده اند و مجلس شوراي اسلامي قدردان اين اقدام حکمت آميز است.

برچسب‌ها:

سيدرضا اكرمي عضو ارشد جامعه روحانيت مبارز: انگ زدن به چهره‌ها، مشكلي را حل نمي‌كند


سيدرضا اكرمي عضو ارشد جامعه روحانيت مبارز:
انگ زدن به چهره‌ها، مشكلي را حل نمي‌كند
تابناک ــ سيدرضا اكرمي عضو ارشد جامعه روحانيت مبارز در واكنش به هجمه‌هايي كه اخيرا عليه رئيس مجلس خبرگان مطرح شده است، گفت: همانطور كه بارها گفته‌ام‏، آيت الله هاشمي از چهره‌هاي شناخته شده نظام و آگاهان به امور كشور است و كسي نيست كه از خدمات و مسئوليت‌هايش در نظام مطلع نباشد. نماينده تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، با اشاره به آزادي بيان و قلم در ايران‏، ادامه داد: در چنين فضايي برخي افراد به ايراد نظراتشان نسبت به ديگران مي‌پردازند كه لازم است اگر نقدي هم دارند آن را روشن مطرح كنند تا پاسخ مناسبي هم دريافت دارند. وي با تاكيد بر اينكه نبايد بر خلاف ادب نسبت به هيچ كس حرفي زده شود، اظهار داشت: اتهام و برچسب زدن و كاربرد الفاظ و واژه‌هاي نامناسب، در شان مسئولان و چهره‌هاي شاخص نظام نيست و نشان دهنده سطح نازل فكري گوينده مي‌تواند باشد. عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس با تاكيد بر اينكه همه بايد به قانون ملتزم بوده و سخنان رهبري را فصل الخطاب بدانند‏، گفت: در اين راستا اگر كسي حرف و نظري دارد، آن را با ادب و متانت در كلام مطرح كند تا پاسخ مناسبي هم به نقد او داده شود. اكرمي با ابراز تاسف از افراط و تفريط‌هاي بوجود آمده در جامعه ما خاطرنشان كرد: گاهي برخي افراد آنچنان دچار افراط مي‌شوند كه يك نفر را به عرش مي‌برند و كمترين نقد را به او را روا نمي‌دانند و گاهي آنچنان دچار تفريط مي‌شوند كه مدام به تخريب و توهين مي‌پردازند. بايد به اين افراد متذكر شد كه اگر يكي از بزرگان نظام حرفي زد كه به زعم شما خوش نيامد، بايد با ادب به آن پاسخ دهيد و نه با هدف از ميدان به در كردن آن فرد بزرگ. عضو جامعه روحانيت مبارز ادامه داد: به يك نفر گفتند ننويس، گفت چشم. به او گفتند حرف نزن و چيزي نگو، گفت چشم. بعد به او گفتند كه اين مسائل را نفهم، گفت اين را ديگر نمي‌توانم، نمي‌توانم جلوي فهم خودم را بگيرم. از اين رو افرادي كه با انتقادات خارج از ادب خود به دنبال از ميدان به در كردن برخي بزرگان هستند بايد بدانند كه اگرچه ممكن است آنها را از ميدان به در كنند اما نمي‌توانند نظر و تفكر آنها را هم از عرصه بيرون كنند. وي تاكيد كرد: برچسب زدن و انگ زدن به بزرگان و مسئولان، مشكلي را حل نمي‌كند. بلكه به مشكلات دامن مي‌زند. از اين رو نمي‌توان انديشه نكرده به ديگران توهين كرد. اكرمي در پاسخ به سوالي كه به اظهارات اخير آيت الله مصباح يزدي مبني بر تبعيت از رئيس جمهور به مثابه تبعيت از خدا، اشاره داشت، گفت: اگرچه اين موضوع در برخي سايت‌ها و روزنامه‌ها منتشر شد، اما تا لحن سخنان وي و مناسبت بيان اين موضوع مشخص نشود، نمي‌توان درباره آن حرفي زد. بايد منتظر باشيم تا متن كامل سخنان وي با مقدمه و موخره بيان اين جمله مشخص شود تا بعد به بررسي و نقد آن بپردازيم.

برچسب‌ها:

محمد هاشمی: مي‌خواهند هاشمي را از سر راه بردارند


محمد هاشمی:
مي‌خواهند هاشمي را از سر راه بردارند

سحام نیوز ــ بعد از انتخابات حدود 15 ميليون ناراضي درست كرديم و اين اشخاص افراد معمولي نيستند. البته بخشي از جامعه از مدت‌ها قبل يعني از سال 86 معترض به رفتار دولت آقاي احمدي‌نژاد بودند و واقعيت اين است كه دولت نهم مقبوليت ملي در سطح ملي مانند دولت‌هاي آقاي موسوي، هاشمي و خاتمي را نتوانست به دست بياورد. كمتر از يك سال بعد از روي كار آمدن دولت، متوجه نارضايتي مردم از دولت بوديم. زيرا خدماتي كه دولت نهم ارائه كرد در شان مردم ايران نبود و اين نارضايتي كه وجود دارد، نارضايتي از عملكرد يك دولتي است كه مردم خواستند آن را تغيير دهند. نارضايتي مردم فقط بعد از انتخابات نبوده است، منشا آن سال 86 بوده است و اين نارضايتي جنبه عمومي دارد و متعلق به يك جناح نيست.
برادر كوچك آيت‌الله اين روزها كه به گفته خود به شدت نگران سرنوشت كشور است، معتقد است ادامه روند موجود آينده خوبي را براي كشور رقم نمي‌زند. گفت‌وگو با محمد هاشمي پيرامون اين روزهاي برادرش، اكبر هاشمي رفسنجاني صورت گرفت اما مگر مي‌شود با محمد هاشمي گفت وگو كرد و به وضعيت هم حزبي‌هايش ،نپرداخت...
محمد هاشمي در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، اين پرسش كه برخي معتقدند شكافي اجتماعي در كشور ايجاد شده و آيا اين شكاف صرفا مربوط به تحولات بعد از انتخابات است يا نه؟ را اينگونه جواب مي‌دهد: بعد از انتخابات حدود 15 ميليون ناراضي درست كرديم و اين اشخاص افراد معمولي نيستند. البته بخشي از جامعه از مدت‌ها قبل يعني از سال 86 معترض به رفتار دولت آقاي احمدي‌نژاد بودند و واقعيت اين است كه دولت نهم مقبوليت ملي در سطح ملي مانند دولت‌هاي آقاي موسوي، هاشمي و خاتمي را نتوانست به دست بياورد.
كمتر از يك سال بعد از روي كار آمدن دولت، متوجه نارضايتي مردم از دولت بوديم. زيرا خدماتي كه دولت نهم ارائه كرد در شان مردم ايران نبود و اين نارضايتي كه وجود دارد، نارضايتي از عملكرد يك دولتي است كه مردم خواستند آن را تغيير دهند. وي معتقد است: نارضايتي مردم فقط بعد از انتخابات نبوده است، منشا آن سال 86 بوده است و اين نارضايتي جنبه عمومي دارد و متعلق به يك جناح نيست. راه اعتماد سازي خشونت و زندان نيست اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه در مقطع فعلي عده‌اي احساس مي‌كنند حقشان ضايع شده و به همين دليل اعتمادشان به نظام كم شده است، راه اعتمادسازي را خشونت، زندان و نمايش‌هاي تلويزيوني نمي‌داند و مي‌گويد:
راه اعتمادسازي تحقير شخصيت‌هاي سياسي نيست كه با لباس زندان آنها را به دادگاه بياورند، ولي يك فرد خارجي را با لباس شخصي به دادگاه بياورند. مطمئنا اينگونه كارها به اعتمادسازي ختم نمي‌شود. وي نظام جمهوري اسلامي ايران را ميراث امام مي‌داند و مي‌گويد: صلابت اين نظام با اينگونه عملكردها حفظ نخواهد شد و كساني كه اينگونه عمل مي‌كنند بايد در رفتارشان تجديدنظر كنند. پيچيده كردن كار، راه‌حل معما نيست.
اين روزهاي هاشمي رفسنجاني هاشمي وقتي در مقابل اين پرسش قرار مي‌گيرد كه اين روزهاي هاشمي رفسنجاني چگونه مي‌گذرد با مكثي طولاني مي‌گويد:روزهاي سختي به آقاي هاشمي مي‌گذرد. اگر به تاريح نهضت امام توجه كنيد، آقاي هاشمي از همان روزهاي اول كه از سال 27 به قم رفتند تا سال 34 كه شاگرد امام (ره)بودند، با امام ارتباط داشتند و امام هم بسيار به آقاي هاشمي توجه داشتند.
اين توجه نه به خاطر شخص آقاي هاشمي بلكه به خاطر شخصيت ايشان بود و آقاي هاشمي سهم زيادي در نهضت و انقلاب اسلامي داشتند. محبت امام به هاشمي انحصاري بود وي به زمان ترور هاشمي اشاره مي‌كند و يادآور مي‌شود: وقتي كه آقاي هاشمي ترور مي‌شود امام در نامه‌اي كه براي ايشان مي‌فرستند، آقاي هاشمي را به عنوان «جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمين آقاي هاشمي عزيز» خطاب مي‌كنند و مي‌گويند آن زمانيكه رضاخان مدرس را ترور كرد، گفتند به كوري چشم رضا‌شاه، مدرس زنده است و بعد مي‌گويند، بدخواهان بدانند هاشمي زنده است تا نهضت زنده است و آقاي هاشمي را مترادف نهضت مي‌دانند.
اين نوع احترام و نگاه امام به آقاي هاشمي انحصاري بود و به كسي ديگري ‌چنين توجهي نكرده‌اند. برادر كوچك هاشمي به وضعيت فعلي رئيس مجلس خبرگان رهبري اشاره مي‌كند و مي‌گويد: واقعاَ روزهاي سختي بر آقاي هاشمي مي‌گذرد. وقتي ايشان مي‌ببينند جمعي از هموطنان در زندان هستند و جمعي كتك مي‌خورند و مضروب مي‌شوند و حتي اعضاي خانواده‌اش را مي‌گيرند و بسيار سخيف و خشن با آنها برخورد مي‌كنند، حال خوشي نخواهند داشت. چون اين وضعيت، شرايطي نيست كه براي آقاي هاشمي شيرين و مطلوب باشد. وي به تعهد هاشمي رفسنجاني به نظام اشاره مي‌كند و با ذكر روايتي از دوران مسئوليتش در صدا و سيما مي‌گويد: آقاي هاشمي در برابر نظام تعهد دارد.
من زماني كه در صدا و سيما بودم، خيلي من را به خاطر آقاي هاشمي اذيت مي‌كردند و به همين دليل من خدمت ايشان رفتم و گفتم شما كه مي‌‌توانيد از من دفاع كنيد و جواب اينها را بدهيد. اما آقاي هاشمي جمله‌اي به من گفت مبني بر اينكه ”براي من هم اين مسائل سخت است، اما من نمي‌خواهم كشور ما مثل افغانستان بشود. كشور را مثل افغانستان كردن كار ساده‌اي است و من مي‌خواهم اين خيمه انقلاب از هم نپاشد و كشور حفظ شود و به همين دليل سختي‌ها را تحمل مي‌كنم“. روايت اولين جلسه مجمع تشخيص بعد از انتخابات سال 84 اين عضو باسابقه مجمع تشخيص مصلحت نظام به اولين جلسه مجمع بعد از انتخابات سال 84 اشاره مي‌كند و مي‌‌گويد: در سال 84 كه در انتخابات رياست جمهوري نهم، آن قضايا (هتك حرمت عليه هاتشمي رفسنجاني) اتفاق افتاد، در اولين جلسه مجمع راجع به اين مسائل بحث شد.
عده‌اي در آن جلسه به ‎آقاي هاشمي معترض شدند كه چرا جوابي نداديد. در آن جلسه آقاي شيخ حسن صانعي(رئيس بنياد 15 خرداد) گفتند آقاي هاشمي مي‌ترسد و همه از اين سخن تعجب كردند. بعد ايشان توضيح داد كه آقاي هاشمي براي انقلاب مي‌ترسد و مي‌ترسد انقلاب لطمه بخورد به همين دليل اين سختي‌ها را تحمل مي‌كند. هاشمي از وضعيت فعلي بسيار ناخشنود است وي به شرايط فعلي اشاره مي كند و با بيان اينكه در مقطع فعلي هم شرايط سختي بر آقاي هاشمي مي‌گذرد، مي‌گويد: آقاي هاشمي از وضعيت فعلي بسيار ناخشنود است و به اين شرايط راضي نيست و اين وضعيت را جزء برنامه انقلاب نمي‌داند. وقتي كرامت انساني زير سوال مي‌رود، قطعا براي آقاي هاشمي ناراحت‌كننده است.
براي رسيدن به حكومت اسلامي مي‌خواهند هاشمي را از سر راه بردارند هاشمي در پاسخ به اين سوال كه چرا هجمه‌ها عليه آيت الله هاشمي رفسنجاني شدت گرفته است، به نكته‌اي اشاره مي‌كند كه كمتر به آن پرداخته شده و مي‌گويد: واقعيتي بعد از ارتحال امام صورت گرفت و آن اينكه ما جمهوري اسلامي مي‌خواهيم يا حكومت اسلامي؟ امام جمهوري اسلامي مي‌خواستند. ولي عده‌اي بعدها گفتند اگر امام هم امروز بود جمهوري نمي‌خواست و به خاطر ملاحظات و رودربايستي با عده‌اي جمهوري اسلامي را مطرح كرد. البته آقاي هاشمي جمهوري اسلامي‌اي را مي‌خواهد كه امام مي‌خواست.
ولي عده‌اي اين را نمي‌خواهند و به همين دليل بايد آقاي هاشمي را از سر راه بردارند كه به حكومت اسلامي برسند و در اين راه تهمت و افترا مي‌زنند تا به نتيجه دلخواه خود برسند. اين عده هيچ حقي براي مردم در حكومت قائل نيستند. اين در حالي است كه امام (ره) مي‌گفتند هر چه كه هست براي مردم است. حتي امام در زمان دولت آقاي موسوي تاكيد داشتند آن كارهايي كه مردم مي‌توانند انجام دهند، دولت انجام ندهد و همواره مي‌گفتند كه مردم بايد بتوانند خواست خود را بيان كنند. وي ادامه مي‌دهد: متاسفانه اكنون به جايي رسيديم كه عده‌اي به خود اجازه مي‌دهند كه در رسانه ملي و مطبوعات، رسما اعلام كنند كه اگر امام هم بود، جمهوري نمي‌خواست و افرادي مانند آقاي هاشمي را مي‌خواهند از سر راه بردارند.
محمد هاشمي در پاسخ به اين سوال كه اين عده مي‌توانند آقاي هاشمي را از سر راه بردارند يا نه؟، با خنده مي‌گويد: انشاءالله كه نتوانند. آقاي هاشمي با اين سابقه خدمات و به عنوان استوانه نظام در حال خدمت است و چه دليل دارد اينگونه حرف‌ها را بزنند. وي به سخني از محمد باقر قاليباف اشاره مي‌كند و مي‌گويد: به قول آقاي قاليباف آن زمان كه سفره خون پهن بود مدعيان امروز معلوم نبود كجا بودند ولي الان كه سفره ديگري پهن شده همه چيز را مي‌خواهند. وي در پاسخ به اين سوال كه در جلسه مجمع تشخيص‌ بعد از مناظره احمدي‌نژاد و موسوي چه گذشت، مي‌گويد:
همه به اين مناظره‌ها و اساعه ادب‌ها انتقاد داشتند و اينگونه برخوردها با اشخاص را پديده بدي در جمهوري اسلامي مي‌دانستند. هاشمي، مرد بحران‌ها هاشمي وقتي كه در مقابل اين سوال قرار مي‌گيرد كه چرا برادرش كه ”مرد بحران‌ها“ نام گرفته،در مقطع فعلي نتوانسته است بحران را مديريت كند؟، به دوران امام اشاره مي‌كند و مي‌گويد: اينكه آقاي هاشمي در زمان حيات امام مي‌توانستند برخي بحران‌ها را حل كنند، به دليل همراهي و حمايت امام بود. ولي الان اين شرايط نيست و با برخي موضع‌گيري‌هايي كه شده است عملا آقاي هاشمي به تنهايي نمي‌تواند موثر باشد. زيرا قدرت حكومتي دست آقاي هاشمي نيست و به دليل در اختيار نداشتن ابزارهاي لازم،‌آقاي هاشمي نمي‌توانند عملا كاري كند. ايشان نمي‌خواهد به گونه‌اي موضع‌گيري كند كه بلندگوهاي خارجي بگويند جنگ قدرت در ايران در گرفته است.
وي به پيشنهادهاي هاشمي رفسنجاني در نماز جمعه تهران اشاره كرده و از آن به عنوان فرمان سه ماده‌اي نام برد و گفت: متاسفانه با اين پيشنهادهاي آقاي هاشمي برخورد مناسبي نشد و حتي آيت‌الله يزدي بسيار توهين‌آميز برخورد كردند. جرياني كه مقابل آقاي هاشمي شكل گرفته منتظر است كه ايشان حرفي بزنند تا به ايشان توهين كنند. همان‌طور كه آقاي هاشمي گفتند، رهبر انقلاب مي‌توانند اين بحران را حل كند. وگرنه با خشونت و زندان كردن شخصيت‌هاي سياسي، بحران كنوني حل نخواهد شد و اگر قرار بود با اين شيوه‌ها به جايي برسيم، انقلاب ما به پيروزي نمي‌رسيد. با بخشي از مردم نمي‌توان كشو را اداره كرد هاشمي به مراسم تحليف و تنفيذ احمدي‌نژاد اشاره مي‌كند و با انتقاد از وضعيتي كه در تهران حاكم بود، مي‌گويد:
براي برگزاري اين دو مراسم، پايتخت را به پادگان نظامي تبديل كردند. اگر بخواهند با اين روش، كشور را اداره كنند، ‌هزينه‌هاي سنگيني درپي‌خواهد داشت. چرا كه جمهوري اسلامي ايران از روزي كه امام آن را بنيان نهادند، حكومت بر قلب‌ها بود. از اين رو مطمئنا با بخشي از مردم، نمي‌توان كشو را اداره كرد. من با ادامه شرايط فعلي، آينده خوبي را پيش‌بيني نمي‌كنم و حتما بايد بزرگان نظام در اين شرايط تجديدنظر كنند و از راه‌هايي كه تاثيرگذار نيست، استفاده نكنند. وي در پاسخ به اين سوال كه چه راهكارهايي را براي بهبود اين شرايط پيشنهاد مي‌دهيد؟، تاكيد مي‌كند: يكسري راهكارهايي ارائه شده است. مانند اينكه رهبري فرمودند از آسيب‌ديدگان دلجويي و با معترضين طبق قانون برخورد شود.
ولي اينكه اينگونه دادگاه‌ها را برگزار كنند، آيا طبق قانون است؟ و يا اينكه رسانه‌ها و برخي مطبوعات بتوانند هر چه دلشان مي‌خواهند، بر عليه يك فرد بگويند و آن شخص حق دفاع و اظهارنظر نداشته باشد، طبق قانون است؟ هاشمي به نارضايتي عده‌اي بعد از انتخابات اشاره مي‌كند و مي‌گويد: اكنون جمعيتي ناراضي وجود دارد و مي‌گويند ما حرف داريم،‌ چرا به اين عده اجازه اظهارنظر نمي‌دهند. اينكه شوراي نگهبان يك جانبه حرف بزند، راهكار مناسبي نيست. بايد در رسانه ملي آن مساله‌اي كه موجب شكاف شده است را به بحث بگذارند.
مگر آيه صريح قرآن نيست كه مي‌گويد «فبشر اباد الذين يستمعون القوم و يتعبون الحسنه» و به همين دليل بايد اجازه داد هر كس نظر خود را بگويد و مردم انتخاب كنند. وي ادامه مي‌دهد: مساله ديگر رسيدگي به آسيب‌ديدگان است. رئيس قوه قضائيه يك فرمان چند ماده‌اي براي رسيدگي به اين موضوع را دادند. ولي يك ماه از اين فرمان مي‌گذرد و هيچ اتفاقي نيفتاده است؟ چرا به فرمان بالاترين مقام قضايي كشور عمل نشد؟ عضم مجمع تشخيص مصلحت نظام از اينكه هر مساله‌اي را در كشور به خارجي‌ها نسبت مي‌دهند گلايه كرد و گفت: نبايد همه چيز را به آمريكا و انگليس ارتباط دهيم. ما همه از آنها متنفر هستيم ولي اينگونه كارها اثر عكس‌ دارد.
وقتي من با اين سابقه در انقلاب در رسانه‌ ملي مي‌بينم يك فرد آمريكايي در ايران توانسته اين بلوا را راه بياندازد، از اين نظام مايوس مي‌شوم. سخنان ابطحي و عطريانفر در دادگاه محمد هاشمي در بخشي ديگري از اين گفت‌وگو به وضعيت هم حزبي‌هاي دربندش اشاره مي‌كند و با بيان اينكه از وضعيت آنها هيچ‌ اطلاعي نداريم و نگراني‌هايي در خصوص وضعيت جسمي آنها وجود دارد، در خصوص صحبت‌هاي عطريانفر در دادگاه نيز مي‌گويد: آقاي عطريانفر خيلي بر شرايط زندان تاكيد مي‌كرد. ايشان مي‌گفتند كه «من تحول پيدا كردم و اين تحول را ناشي از شرايط زندان مي‌دانم».
ولي دو نكته در مورد مباحث آقايان عطريانفر و ابطحي وجود دارد، يكي آنكه اين افراد در «زندان» ‌به اين نتيجه رسيدند كه در انتخابات تقلب نشده است. سوال اينجاست كه چه امكاناتي در اختيار اين افراد بوده كه به اين نتيجه رسيده‌ باشند. چون براي رسيدن به اين موضوع كه در انتخابات تقلب شده يا نه نيازي به اسنادي است. ماجراي پخش اعترافات آيت‌الله شريعتمداري در صدا و سيما وي با بيان اينكه سخنان آقايان ابطحي و عطريانفر را به ضرر نظام و كشور مي‌دانم در پاسخ به اين سوال كه اگر در مقطع فعلي رئيس رسانه ملي بود آيا اجازه مي‌داد كه اين اعتراف‌ها از اين رسانه پخش شود؟گفت:پخش اين نوع از اعترافات خارج از حيطه مديريت سازمان است .
من در قضيه آقاي شريعتمداري كه وزارت اطلاعات اصرار داشت كه صحبت‌هاي ايشان پخش شود، من شخصاَ مخالف بودم و يك جلسه هم كه پخش شد، خدمت امام رفتم چون وزارت اطلاعات مي‌خواست ادامه دهد و امام هم با اين تعبير كه «آب پشت سر مرده جمع نمي‌شود» فرمودند ”ضرورتي ندارد كه بيش از اين به آقاي شريعتمداري بپردازيد“ و پخش اعترافات اشخاص ملي و مذهبي اثرات مثبتي ندارد،‌چون اين افراد طرفداراني دارند و افرادي مانند آقاي شريعتمداري كه در حد مرجع بودند و مقلديني داشتند اگر بيش از اين به آن مي‌پرداختيم اثر معكوس داشت .
وي در پايان اين گفت‌وگو تاكيد مي‌كند: پخش اينگونه اعترافات با توجه به جايگاه و شان آن فرد تبعاتي براي جامعه دارد. مگر آنكه سناريويي پشت اين قضيه باشد كه به عنوان مثال بخواهند احزاب را از بين ببرند كه اين موضوع هم به جمهوريت و هم به اسلاميت نظام ضربه مي‌زند.
خرداد ۲۲

برچسب‌ها:

آیت الله امجد: مكتب علی(ع) كناره‌گيري ازحكومت را بر دروغ، ترجيح مي‌دهد


آیت الله امجد:
مكتب علی(ع) كناره‌گيري ازحكومت را
بر دروغ، ترجيح مي‌دهد
خرداد ۲۲ - با توجه با استقبال از مباحث اخلاقی و اجتماعی حضرت آیت الله امجد، فرازهایی از 3 سخنرانی اخیر ایشان که تلخیص شده، در ادامه می‌آید.مكتب حضرت امير (ع) كناره گيري از حكومت را بر دروغ گفتن براي رسيدن به حكومت ترجيح مي دهد. شايد مي شد يك دروغ را توجيه كرد اما ديگر از هدايت خبري نبود! حكومتي كه با دروغ برسركار بياد بايد با شمشير حفظ شود و جز اجبار و زور چيزي از آن عايد انسانها نمي شود! ...به جز از علی که گوید به پسر که قاتل من / چو اسیر توست اکنون به اسیر کن مدارا. حالا اگر کسی با ما مخالفت کند نانش را می بریم . هی بگیم علی علی . آقا نه ما باید بگوییم معاویه معاویه یزید . علی کجاست؟ علی قاتلش را سفارش می کند من کسی باهام مخالفت کند نانش را می برم. نان دادن هنر است یا نان بریدن .در این کشور نه انتقاد است نق نق مردم هم زیاد است نق نق های مردم خطرناک است انتقاد نباشد برای کشور خطرناک است مردم فکر دارند شعور دارند نباید طوری بشود که در اتوبوس و این ور و آن ور نق بزنند انتقاد نکردن معاویه را می سازد و نق نق زدن ها علی را می کشد.نبايد موضوع تقوي را با وسواس! اشتباه كرد. وسواس نوعي بي تقوايي است. نبايد مسائل شرعي را به گونه اي مطرح كرد كه مردم به وسواس بيفتند. دين اسلام دين سمحه سهله است. اسلام دين تعبد است. اصول دين تعقلي است اما احكام تعبدي است! نبايد در اين موارد اينقدر سخت گرفت. انسان وسواسي اگر راست مي گويد بايد جلوي زبانش را بگيرد. تهمت مي زند، دروغ مي گويد، ... اما صد مرتبه خود را آب مي كشد! مردم آزاري نكن. تقوي يعني خدا داري!... غالب مشكلات فردي و اجتماعي كه با آن دست به گريبان هستيم دقيقا و مسلما ناشي از ضعفهاي اخلاقي ما است و مشكلات و گرفتاريهاي و بن بستهاي جهاني نيز درست از فقراخلاقي جامعه ها و مخصوصا سران بسياري از كشورهاي جهان سرچشمه ميگيرد. آري اخلاق سرمايه اصلي اقوام و ملت ها است اخلاق كليد حل مشكلات مهم اجتماعي است . اخلاق خمير مايه تمدن و ستون فقرات يك زندگي اجتماعي سالم است و اخلاق بهترين وسيله انسان در سير الهي است. بهمين دليل تا مسائل اخلاقي در جوامع انساني حل نشود، هيچ مسئله اي حل نخواهد شد. و باز به همين دليل تهذيب نفوس و تزكيه قلوب و تكميل مكارم اخلاق به عنوان يكي از اهداف اصلي بعثت پيامبر اسلام در كتاب آسماني قرآن و روايت اسلامي بيان شده است پيشوايان اسلام و بزرگان دين قسمت عمده عمر پربركت خود را براي اين منظور صرف كرده اند.تعريف و تمجيدهاي ديگران حتي تعريف امام معصوم نيز مشكلي از ما را حل نمي كند. مگر اينكه امام معصوم دعا كند كه عاقبت به خير شويم يا خبر دهد كه عاقبت به خير هستيم. مهم عاقبت به خير شدن است. به قول حضرت آيت الله بهجت: شيطان تا آخرين لحظه با انسان كار دارد. ايشان به همين علت اجازه ندادند تا موقعي كه در قيد حيات هستند برايشان كنگره بزرگداشت گرفته شود. شيطان قسم خورده است كه همه ما را گمراه كند. هركسي را به طريقي گمراه مي كند. از طريق منبر، از طريق مداحي، از طريق عبادت، از طريق نمازشب، ... علامتش اين است كه ما پيش خودمان مغرور مي شويم! و عاقبت به شري مربوط به غرور است و هركس پيش خدا شكسته نفسي كند عاقبت به خير است. با كمي تمرين مي توان به اين باور رسيد "كه ديگران بهتر از ما هستند و ما بدتر از ديگران"! حساب دستگاه الهي با حسابهايي كه ما داريم متفاوت است. آيا ارزش آن دختر جوان مسيحي كه به دورافتاده ترين نقاط آفريقا مي رود و مردم را به نام حضرت مسيح(ع) به بهداشت دعوت مي كند و مردم را به دين علاقمند مي كند با من كه هر روز زيارت عاشورا و نماز شب هم مي خوانم، ولي به احدي رحم و مروت ندارم يكسان است؟! آنچه مسلم است اين است كه بايد درون اصلاح شود. اگر هدف اصلاح درون باشد، خداوند وسايل هدايت را فراهم مي كند. اينجانب اعتقاد داشتم حتي اين ماركسيست هايي كه در دوران انقلاب در تظاهرات شركت مي كنند اگر كشته شوند بعید نيست شهيد باشند. به هر حال رحمت خدا بر غضب او سبقت دارد. ما از اين جهت خيلي اميدوار هستيم كه مخالف خدا نيستيم و خدا هم ارحم الراحمين است. هر چيزي به جاي خودش! ... جوان بايد از گناهان گذشته خود استغفار كند و ديگر گناه نكند و پيرمرد هم بايد به لطف و رحمت بي منتهاي خدا اميدوار باشد! ... چيزهايي هست كه باعث عاقبت به خيري مي شود به عنوان نمونه خدمت به بندگان خدا باعث عاقبت به خيري مي شود. چيزهايي هم باعث عاقبت به شري مي شود. ... تشخيص اينكه در كجا چه بايد كرد ظرافتهاي خاصي دارد. هيچ كس نبايد به خودش مغرور شود. انسان بايد همه را بهشتي بداند و خود را جهنمي و سعي كند تا خود را از جهنم نجات دهد و بعد هم به دنبال نجات مردم باشد! پرهيز به معني كناره گيري يا انزوا نيست. پرهيز در متن اجتماع و در حين انجام عمل اتفاق مي افتد. بايد وارد اجتماع شد اما دروغ نگفت! بايد از اين آتش ترسيد و مال يتيم را نخورد! اتقو يوما، اتقوا ... يعني پروا كنيد نه اينكه انزوا كنيد. اسلام دين اجتماعي است. وظيفه انسان اين است كه خودش را بسازد و وارد جامعه شود ... وظايف افراد هم با هم فرق مي كند. يكي ممكن است ذخيره باشد. در تاريكي نشسته اما روشنايي را مي بيند. منتظر انجام وظيفه است. در موقع خودش وارد مي شود و وظيفه اش را انجام مي دهد! معمولا هم نقطه عطفي را به وجود مي آورد! با يك حركت يك مملكت را نجات مي دهد. هر كس حد خودش را نگهدارد بهترين خدمت را به جامعه كرده است. براي ما ورود به جامعه و تحمل سختي ها و شنيدن ناسزاها و ... باعث خودسازي مي شود. تقوي يعني حضور در صحنه و پروا از خداوند! ... شناخت حد خود نيز بسيار مهم است. نبايد در موقعيتي وارد شد كه از طاقت و توان خارج است. انقلاب ما انقلاب عظيم و تجربه خوبي بود اما متاسفانه خودسازي كم بود. افرادي ممكن است گاهي با دست بوسي سوار شوند! ما به امثال مدرس نياز داريم. خدا رحمت كند او را· شهوت فقط جنسي نيست! دستبوسي هم شهوت است! رياست هم شهوت است! دلش مي خواهد رساله بنويسد، شهوت نوشتن دارد! شهوت حرف زدن دارد!
خرداد ۲۲

برچسب‌ها:

فرهنگنامه سبز: مجری


ابراهیم نبوی

مجری( Mojri ): اجرا کننده. عمل کننده. عامل. کسی که چیزی را عملیاتی یا عملیاتی را توجیه کند. جمع غلط: مجاری. جمع درست: مجری ها. جمله با جمع غلط: " مجاری رسانه ملی برای مردم بسته شد." مجری تلویزیون: " کسی که توی چشم مردم نگاه می کند و خبر دروغ می دهد." شریک جرم. کسی که مردم هر روز سری به خواهر و مادرش می زنند و ذکر خیرشان را می کنند. جنس بد: کامران نجف زاده، مرآتی. جنس خوب: عادل فردوسی پور. جنس متوسط: فعلا نداریم. کاربرد در جمله: " مجری تلویزیون زندانیان را بازجویی کرد." کاربرد دوم در جمله: " مجری رادیو جوان بخاطر پخش برنامه دستگیر شدن گزارشگر توسط پلیس، اخراج شد."
کلمه و ترکیب: مجاری رسانه ملی: " توجیه کنندگان کودتا"، مجاری اداری: " مجری هایی که از دستور اطاعت می کنند و از شعورشان تبعیت نمی کنند."، مجاری بسته: " مجری هایی که دهان شان را باز و عقل شان را بسته اند."، مجاری ادراری: " مجری هایی که در مقابل دریافت حقوق دروغ می گویند." ادرار: " دستمزد"( مرا در نظامیه ادرار بود، سعدی: به من در نظامیه مستمری می دادند.)، مجاری تنفسی: " مجریانی که در خفقان کاری می کنند که آدم بتواند نفس بکشد." مجری 20 و30: " کسی که هم دروغ می گوید و هم می خندد."
آیا یک مجری مجبور است دروغ بگوید؟ نه، او می تواند یک کار شرافتمندانه پیدا کند.آیا مجری باید با زندانی مصاحبه کند؟ نه، این وظیفه بازجوست.آیا مجری اگر بخواهد شغل شریفی پیدا کند، سخت است؟ نه، خیلی هم ساده است.آیا مجری اگر بخواهد احترامش را حفظ کند، می تواند؟ بله، نباید دروغ بگوید.آیا مجری می تواند فرق دروغ و راست را تشخیص دهد؟ بله، بسادگی.
مجری در ادبیات فولکلوریک: " دولت که سرپائین می ره، مجری خبر دروغ می خونه"، " اون قدر دروغ گفته که مجری 20 و 30 شده"، " از درد لاعلاجی، به نجف زاده می گه مجری."، " از دور دل می بره، از نزدیک دروغ می گه"، اگه مجری یه بگه ماست سفیده، لابد سیاهه"، " کسی که به ما نپریده بود، مجری ورپریده بود."، " با اون خبرهای راستت، با اون قیافه خوبت، با اون صدای قشنگت، چه جوری باورت کنم؟"، " مجری بعد از کودتا، زنگوله پای تابوته."، " به بازجو گفتن شاهدت کیه؟ گفت مجری تلویزیون"
رباعی مجری صدای ملک محمود این است
آن کس که نمود بود نابود، این است
از رای به باد رفته ات یاد مکن
حالی خوش باش زانکه مقصود این است

برچسب‌ها:

آيت‌الله دستغيب خواستار شد: تشكيل جلسه فوري مجلس خبرگان


تشكيل جلسه فوري مجلس خبرگان

سلام ــ اینجانب صادقانه و خیرخواهانه عرض می کنم تا دیر نشده خبرگان برای اعاده حیثیت از مرجعیت، تشکیل جلسه دهد آن هم علنی و مطالب بررسی گردد و به خواست مردم که همان قانون اساسی است جواب داده شود.
آيت الله سيد محمد علي دستغيب از مراجع ساكن شيراز و عضو مجلس خبرگان رهبري خواستار تشكيل فوري مجلس خبرگان رهبري شد.
به گزارش سلام پایگاه آیت الله دستغیب نظرات این مجتهد عالیقدر را در زمینه مقبولیت و مشروعیت در اسلام به شرح ذیل منتشر کرده است :
بنابر آنچه از کتاب و سنت و عقل و اجماع فهمیده می شود لازم است که در احکام شرع جاهل به عالم رجوع کند. در این میان وظیفه فقیه عادل است که مردم را از پلیدی (رجس) دور کند که مهمترین مصداق آن جهل است و این خود جهادی است بزرگ؛ لذا معصوم می فرماید: «مداد العلماء أفضل من دماء الشهداء» فقیه عادل یعنی با فهم و ادراک نسبت به قرآن و سنت و عامل به آن و آزاد از زنجیرهای حبّ دنیا و ریاست و غالب بر هوای نفس، چنین شخص فقیه و مجتهد در هر زمان و مکانی باشد بر آن عدّه که از او استقبال می کنند ولایت دارد؛ یعنی از امتحان الهی خوب در آمده و نیز مورد استقبال مردم واقع شده. امّا اینکه گفته شود این شخص بر همه نقاط کره زمین ولایت دارد بی مدرک است. در زمان امام خمینی (ره) تمام فقهاء و مراجع خودجوش مرجعیّت و فقاهت ایشان را امضاء کردند و اکثریّت قریب به اتفاق مردم با میل و رغبت استقبال نمودند؛ در آن موقع علماء و مردم هر دو متّفقاً دست به دست هم دادند و ایشان را مرجع و ملجأ و رهبر خویش قرار دادند، لذا پیروزی به این صورت و در مدّت کوتاهی به دست آمد. چنان چه این معنی از زمان غیبت صغری تا به حال برقرار بوده و از مرجعیت و زعامت میرزای شیرازی (سیّد محمّد حسن(ره)) که با امضای چهارصد نفر مجتهد و استقبال عظیم مردم تحقّق یافت، چندان مدّتی نگذشته و ایشان با گریه این سمت را پذیرفتند. بنابر روایات، هر فقیهی فی الجمله ولایت دارد چنان چه امام خمینی(ره) نیز فرمودند؛ امّا ولایت مطلقه، اعلمیت و اعدلیت و پشتیبانی قاطع علما و مردم را می طلبد.
این که امام خمینی(ره) فرمودند: پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به این انقلاب ضربه نخورد یعنی همین که اگر مردم حمایتشان را از این ولایت فقیه برداشتند، دیگر از این ولایت کاری ساخته نیست و در واقع ارزشی ندارد.
وظیفه خبرگان است که از بند بند قانون اساسی دفاع کند و مردم را همراه داشته باشد. فلسفه وجودی خبرگان حفظ قانون اساسی است. مردم به خبرگان به عنوان وکلای خود رأی دادند که نگهبان قانون اساسی باشند. این قانون حاصل خون هزاران شهید و جانباز و نتیجه تحمّل زندان ها و شکنجه های استبداد شاهنشاهی و تبعید شدن علما و روحانیون و نخبگان است، که در اوّلین فرصت بعد از انقلاب به دستور امام امّت و نجات دهنده مردم ایران از استبداد و استعمار و استثمار، به وسیله خبرگان ملّت، از فقها و روشنفکران تدوین شد، و برای تأمین نظرات حضرت امام خمینی(ره) اصل ولایت فقیه در آن گنجانده شد و مردم، قانون اساسی را تأیید کرده و رأی دادند و به دنبال آن هستند. در وقایع اخیر (انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری) اعتراض مردم در راهپیمایی ها که هنوز هم معترضند، به نتیجه انتخابات و روند آن، به خاطر عمل نشدن به قانون بوده و هست. اگر قانون به خوبی اجرا می گردید مردم اعتراضی نداشتند، چون خودشان به آن رأی داده اند.
چه کسانی جز خبرگان، حافظ و نگهبان قانون اساسی هستند. مجلس خبرگان قانون اساسی مجلسی بود نظیر همین خبرگان فعلی و بعضی از اعضای این مجلس از اعضای آن بودند و در تدوین قانون اساسی شرکت داشتند. مردم از ایشان می خواهند که به خواسته های آنها بر طبق قانون اساسی رسیدگی شود.
معلوم اینجانب است که اگر مردم متوجّه شوند که خبرگان در جهت احقاق حق مردم سعی دارند و برای حفظ قانون اساسی و رأی آنها احترام قائلند، ساکت می شوند و راضی به تحقّق قانون اساسی هستند، چون خودشان شعار دادند و نسل امروز هم شعارش این است که: ـ استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی ـ امّا باید خود خبرگان متوجّه کیفیّت و نظر جامعه باشند.
در انتخابات چند دوره قبل بیش از بیست میلیون از مردم به سیّد بزرگوار حجّت الاسلام و المسلمین سیّد محمّد خاتمی رأی دادند و در دو دوره رئیس جمهورشان بود. ما با آن بزرگوار چه کردیم، روحانی که از صنف خودمان بود، پدرشان از فقها و خودشان مورد تأیید امام امّت(ره) و مقبول جامعه، آیا یک بار از ایشان دعوت شد که در جلسه ای از شانزده اجلاسیه خبرگان بیایند و به سؤالات پاسخ دهند یا او را از خود دور کردیم و حتّی گفته شد او اجنبی است و اتّهامات دیگر.
امّا رئیس دولت نهم که در کسوت روحانیت نبود چند بار از او دعوت شد و به سؤالات هم پاسخ نداد و دیگری را برای این جهت معیّن کرد و بعضی از اعضای خبرگان اعتراض به نامربوط بودن مطالب نمودند. آیا این محلّ سؤال برای مردم نیست که چرا خبرگان این همه تبعض قائل می شوند؟
اینجانب صادقانه و خیرخواهانه عرض می کنم تا دیر نشده خبرگان برای اعادۀ حیثیت از مرجعیت، تشکیل جلسه دهد آن هم علنی و مطالب بررسی گردد و به خواست مردم که همان قانون اساسی است جواب داده شود و به شکایات آنها به وسیلۀ نمایندگان آنها یعنی آقای موسوی و آقای کروبی رسیدگی شود، ببینید چه قدر محبوب خواهید شد و حفظ نظام این است، که باید بماند، و اشخاص می روند امّا اعمال و رفتار آنها باقی است. مخفی نباشد که خبرگان مجتهد هستند و تقلید بر مجتهد حرام است. یعنی تشخیص صدق و کذب هر موضوعی باید با تحقیق و تفحّص بر طبق شرع و قانون صورت گیرد.

برچسب‌ها:

انصاری: احمدی‌مقدم باید همان کاری را می‌کرد که دری نجف‌آبادی بعد از افشای قتل‌های زنجیره‌ای کرد


با اشاره به تخلفات گسترده نیروی انتظامی

انصاری: احمدی‌مقدم باید همان کاری را می‌کرد که دری نجف‌آبادی بعد از افشای قتل‌های زنجیره‌ای کرد

پارلمان‌نیوز:دبیرکمیته سیاسی فراکسیون خط امام(ره) با اشاره به اقدامات و اعمال خلاف قانون ماموران نیروی انتظامی در حوادث بعد از انتخابات ضمن ارائه سه راهکار برای دلجویی از آسیب‌دیدگان بر برکناری هر چه سریعتر احمدی‌مقدم و یا اعلام کناره‌گیری از سوی فرمانده نیروی انتظامی تاکید کرد.
به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، جمشید انصاری در سرمقاله پارلمان‌نیوز نوشت:«اقدامات و اعمال خلاف قانون که توسط ماموران نیروی انتظامی در حوادث پس از اعلام نتایج انتخابات رخ داد، احمدی‌مقدم فرمانده این نیرو را در مخمصه بزرگی گرفتار کرد و او برای رهایی از این مخمصه نزد افکار عمومی ناچار به اظهارنظر و موضع‌گیری‌هایی شده است که نگاهی اجمالی به این اقدامات خلاف قانون و نوع برخورد فرمانده نیروی انتظامی با آنها می‌تواند عمق گرفتاری در حوزه مدیریت امور انتظامی را نشان دهد.»
وی با اشاره به فجایع رخ داده در بازداشتگاه کهریزک تصریح کرد:«امروز جامعه ایران، بهت‌زده از فجایع و جنایاتی که در مجموعه تحت مسئولیت سرتیپ احمدی‌مقدم رخ داده است به هیچ‌وجه از اینگونه توضیحات و شانه خالی‌کردن از مسئولیت‌ها قانع نمی‌شود و لازم است برای دلجویی از قربانیان این فجایع و خانواده‌های آنان و برای اینکه بر این جراحت بزرگی که بر روح جامعه وارد آمده مرهمی نهاده شود و استمرار این اقدامات خلاف قانون در دستگاه‌های امنیتی و انتظامی متوقف گردد.»
نماینده مردم زنجان در مجلس در یکی از سه پیشنهادی که برای دلجویی از آسیب‌دیدگان ارائه کرد، گفت:«از سوی کمیته منتخب مجلس، بدون هرگونه ملاحظه سیاسی و جناحی، گزارش دقیق آنچه در بازداشتگاه‌ها اتفاق افتاده است به مردم ارائه شود.»
متن کامل سرمقاله را در
اینجا بخوانید.

برچسب‌ها:

میرحسین موسوی بر ضرورت اصلاح عمیق در کشور تاکید کرد

در دیدار اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات؛
میرحسین موسوی بر ضرورت

اصلاح عمیق در کشور تاکید کرد


سلام ــ مهندس موسوی در دیدار اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفت: آنچه امروز در زندان‌های می‌گذرد به خوبی نشان‌‌دهنده ضرورت یک اصلاح عمیق در کشور است.
میرحسین موسوی با اشاره به موج سنگین تبلیغاتی علیه خواسته به حق مردم گفت: یک اراده سیاسی می‌خواهد خواست طبیعی مردم را به بیگانگان پیوند دهد و با به راه انداختن جنگ روانی - تبلیغاتی حرکت خودجوش و اعتراض مردم را در جهت منافع بیگانه و یا دخالت آنان معرفی کند، حال آن که وقتی دقت می‌کنیم می‌بینیم طی دو ماه اخیر هیچ کس به اندازه خود آنان به منافع بیگانگان خدمت نکرده است.
صبح روز چهارشنبه اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با دکتر زهرا رهنورد و مهندس میر حسین موسوی دیدار کردند و نظرات و پیشنهادات خود را در مورد وضعیت کنونی کشور و هرچه پربارتر شدن حرکت مردم مطرح کردند. در این دیدار مهندس موسوی با گرامی‌داشت یاد تعدادی از اعضای این شورا که در زندان به سر می‌برند گفت: آنچه امروز در زندان‌های می‌گذرد به خوبی نشان‌‌دهنده ضرورت یک اصلاح عمیق در کشور است. وی با اشاره به این که هیچ‌ یک از نیروهای دلسوز انقلاب نمی‌خواستند این حوادث روی دهد و بدتر آن با دروغ‌های پی در پی توجیه شود گفت: بزرگترین دروغ آن است که خواست طبیعی مردم برای اصلاح را به بیگانگان نسبت دهند. وی با تأکید بر سوظن مردم کشورمان نسبت به نیات بیگانگان افزود: مردم خواهان طرح خواسته‌ها و اعتراضات خود در جوی آرام و عاری از تشنج بوده و هستند و آن کسانی که با برهم زدن تجمعات آرام مردم آن را خونین کردند به منافع بیگانگان خدمت می‌کنند. کاندیدای دهمین دوره ریاست جمهوری در همین ابطه و با اشاره به دادگاه‌های نمایشی اخیر اظهار داشت: آیا حرکت اعتراضی مردم که بر پایه گفتمانی در چارچوبه قانون اساسی استوار است و با شعارهای برگرفته از شعارهای انقلاب شکل گرفته در جهت منافع بیگانگان است یا برگزاری دادگاه‌های نمایشی که در آن منافقین منفور را در کنار فرزندان و شخصیت‌های انقلاب می‌نشانند. کدام یک به نفع آمریکا و انگلیس است؟ مهندس موسوی در ادامه سخنان خود با اشاره به رواج تهمت در صدا و سیما گفت: آیا آمریکا ترجیح می‌دهد صدا و سیمای ما یک رسانه منصف و مورد اطمینان باشد یا با دروغ‌گویی‌های پی در پی اعتماد مردم را از دست بدهد؟ آیا کسانی که باعث شده‌اند مردم برای گرفتن خبر به رسانه‌های خارجی مراجعه کنند به دنبال منافع بیگانگان هستند یا کسانی که می‌گویند رسانه ملی بی‌طرف باشد و اخبار را شفاف بیان کند؟ آیا اگر آمریکا تمام قدرتش را بسیج می‌کرد می‌توانست به اندازه اتفاقاتی که در زندان‌ها افتاده است به کشور و انقلاب لطمه بزند؟ آیا روزنامه کیهان که قشر فرهیخته و روشنفکر را مقابل نظام قرار می‌دهد یک جریان همسو با بیگانگان نیست که همطراز منافقین با نظام دشمنی می‌کند و در جهت منافع آمریکا و انگلستان گام برمی‌دارد. آیا اهانت به آقای کروبی که توان بسیج جمع‌های مؤمن و دلسوز به نظام و کشور را دارد خدمت به منافع بیگانه نیست؟ مهندس میرحسین موسوی در این نشست با تجلیل از چهره‌ها و فعالین سیاسی در بند به خصوص اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برای آزادی آنان از بند دعا کرد.

برچسب‌ها:

آيت الله مصباح يزدي:اطاعت از رئیس جمهور اطاعت از خداست


آيت الله مصباح يزدي:
اطاعت از رئیس جمهور

اطاعت از خداست

فرارو ــ آيت الله "محمدتقي مصباح يزدي" روز چهارشنبه در جمع گروهي از هنرمندان بسيجي از سراسر کشور در موسسه آموزشي امام خميني(ره) در قم افزود: سلسله جنبان اين قضايا هر که بود درصدد حذف ولايت فقيه از نظام سياسي کشور بود. وي ولايت فقيه را روح انقلاب و مشخصه اين حکومت ذکر کرد و گفت: دشمنان مي خواستند يا اين رکن اساسي را حذف و يا تضعيف و کمرنگ کنند که در اين جريان برخي آگاهانه و برخي فريب خورده اقدام به اين امر نمودند. وي ادامه داد: ولايت فقيه به دليل آنکه داراي پرتويي از انوار امام زمان(عج) است و مردم نيز بدليل اين که او را جانشين به حق وليعصر(عج) مي دانند اطاعت از او را همچون اطاعت از امام عصر بر خود لازم مي دانند. آيت الله مصباح يزدي اظهار داشت: ولايت فقيه به عنوان رکن اساسي حکومت اسلامي است که هيچ يک از کشورها و ملل اسلامي نيز نظير آن را ندارند و اين امر باعث علاقه و جلب توجه بسياري ملت هاي دنيا به کشور اسلامي ما شده است. وي بر اساس خطبه اي از حضرت علي(ع) حقوق والي و سرپرست جامعه بر مردم را بزرگترين حق مردم بر مردم ذکر کرد و گفت: رهبر وقتي قانون را تاييد مي کند بنابراين همه مصوبات قانوني همچون نماز و روزه بر مردم واجب مي شود که اين از حقوق والي بر مردم است. وي افزود: آنچه پس از پيروزي انقلاب اسلامي رخ داد اين است که مردم اطاعت و محبت به ولايت فقيه را اطاعت و محبت به خداوند مي دانند که در هيچ جاي دنيا چنين چيزي وجود ندارد. مديرموسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) ولايت فقيه را عامل پيروزي و دوام کشور و اساس رفع توطئه هاي دشمنان دانست و گفت: در جامعه ما به اين اصل درست توجه نشده و نمي شود. آيت الله مصباح يزدي اظهار داشت: عموم مردم لزوم و اهميت ولايت فقيه را درک مي کنند ولي برخي خواص مسووليت پذير رهبري را مانند رييس جمهوري يک شخصيت سياسي و نفر اول در کشور مي دانند در حالي که اين دو تعريف تفاوت ماهوي با يکديگر دارد. وي بااشاره به اين که ولي فقيه جانشين امام زمان(عج) بوده ولي رييس جمهوري را مردم انتخاب مي کنند، يادآور شد: وقتي رييس جمهوري از جانب رهبري نصب و تاييد مي شود به عامل او تبديل شده و از اين پرتو نور بر او نيز تابيده مي شود. وي افزود: وقتي رياست جمهوري حکم ولي فقيه را دريافت کرد اطاعت از او نيز چون اطاعت از خداست. آيت الله مصباح يزدي خاطر نشان کرد: قبل از انقلاب به دليل جدايي دين از سياست علما در اين عرصه وارد نمي شدند در حالي که ديانت عين سياست است که اين شعار از سوي شهيد مدرس مطرح و توسط امام به آن جامه عمل پوشانده شد. وي افزود: اکنون در فرهنگ ديني ما هر که ديندارتر است از ولايت فقيه حمايت مي کند ولي هنوز بعد از 30 سال اين اصل آنچنان که بايد جا نيافتاده است. وي تاکيد کرد: اصل اطاعت از رهبري شرعي است که بخشي از دين ما را تشکيل مي دهد و رهبر نيز بايد با تمام توان احکام اسلامي را پياده کرده و نيازهاي مردم را برآورده سازد. آيت الله مصباح يزدي افزود: همه مردم از هر قشر و سني که باشد نسبت به رهبر مسووليت دارند و بايد در حد توان خود از او حمايت کنند و اين کمک محدود به قشر خاصي از مردم و مسوولان حکومتي نمي شود. وي در بخش ديگري از سخنان خود به گويا و اثرگذار بودن زبان هنر اشاره کرد و گفت: هنرمندان بايد معارف اسلامي را در خود تقويت کنند تا در اين مسير تحت تاثير عوامل سوء و انحرافي قرار نگيرند. وي ادامه داد: هنر نيز همچون علوم ديگر که مي تواند هم مفيد و هم مضر باشد که در اين صورت و به دام لغزش ها افتادن هنرمند ضرر آن بيش از منفعت آن مي کند.
ايرنا و رجا نيوز سخنان مصباح يزدي را حذف كردند

برچسب‌ها:

تلاش گسترده محافل خبری اقتدار گرايان برای منحرف ساختن افکار عمومی از جنايت كهريزك



هشدار سازمان مجاهدين انقلاب؛

تلاش گسترده محافل خبری اقتدار گرايان برای
منحرف ساختن افکار عمومی از جنايت كهريزك


سلام ــ هرگونه اقدامی برای رسیدگی به تخلفات دوماهه اخیر در نقض حقوق شهروندان و در رأس تمام آن‌ها جنایات کهریزک بدون توجه به مسئولیت وزیر کشور و رئیس دولت نهم اقدامی ناتمام و غیر بنیادین است.
سازمان مجاهدين انقلاب با صدور بيانيه اي محمود احمدی نژاد را به عنوان رئیس شورایعالی امنیت ملی و محصولی به عنوان وزیر کشور و رئیس شورای امنیت کشور را مسئول اجرايي اصلي وقايع زندان كهريزك دانسته است.
به گزارش سلام متن كامل اين بيانيه به شرح زير است: بسم الله الرحمن الرحیم ملت شریف ایران به رغم دستور تعطیل زندان غیر قانونی کهریزک هر روز شاهد اخبار جدیدی در باره این زندان هولناک هستیم. علاوه بر این براساس اخبار متواتری که ظاهراً قابل انکار نیستند، رفتارهای وحشیانه با زندانیان کهریزک آن گونه که در نامه آقای کروبی به آقای هاشمی رفسنجانی آمده است، به مراتب دلخراش تر و دردناک تر از مرگ و شهادت براثر ضرب و شتم در این زندان است. امروز که پس از گذشت دو ماه هر روز ابعاد تازه تر و جزئیات بیشتری از این زندان هولناک علنی می شود، شاهد تلاش گسترده محافل خبری و رسانه ای وابسته به جریان اقتدار گرا برای منحرف ساختن افکار عمومی از این جنایات و به حاشیه بردن موضوع زندان کهریزک هستیم. جنجال آفرینی های تبلیغاتی و فرار به جلو عوامل دست دوم وسوم جریان اقتدارگرا نظیر درخواست دستگیری و محاکمه مهندس موسوی و خاتمی و هاشمی و کروبی و یا اظهارات هتاکانه عوامل مذکور علیه خاتمی و هاشمی همگی تلاش هایی برای انحراف اذهان عمومی از موضوع زندان ابو غریب کهریزک است. همزمان شاهد تحرکاتی برای تقلیل این ماجرای اسفبار به آن چه که «کوتاهی یکی دو افسر جزء در انجام وظیفه» خوانده می شود، هستیم. خبر دستگیری این یکی دو افسر جزء درحالی منتشر می شود که جنایات رخ داده، در حد تخلفاتی نظیرعدم استاندارد بودن شرایط زندان کهریزک، نگهداری تعداد بیش ازحد ظرفیت در این زندان و یکی دو مورد تنبیه بدنی که معلوم نیست علت فوت باشند، اعلام می شود. این اقدامات انسان را به یاد صحنه سازی های پس از فاجعه جنایت بار حمله لباس شخصی ها به کوی دانشگاه می اندازد که نهایتاً به محکومیت یک مأمور جزء به اتهام دزدیدن ریش تراش ختم شد. اما ابعاد جنایات ابوغریب کهریزک، شواهد و مدارک برجای مانده و شاهدان و بازماندگان آن و نیز حساسیت عمومی نسبت به این فاجعه بسیار بیشتر از آن است که به اقتدارگرایان حاکم اجازه دهد آن را به سرنوشت ماجرای کوی دانشگاه تهران تبدیل کنند. زندان کهریزک یک زندان غیر قانونی و خارج از نظارت و کنترل سازمان زندان ها بوده است. مسئول نهایی و پاسخگوی اصلی حوادث این زندان که زیر نظر نیروی انتظامی اداره می شده است، شخص آقای احمدی نژاد به عنوان رئیس شورایعالی امنیت ملی و آقای محصولی به عنوان وزیر کشور و رئیس شورای امنیت کشور است. این دو تن مسئول تمام تخلفات و رفتارهای غیر قانونی و اسفناک دو ماهه اخیر از جمله در زندان کهریزک علیه شهروندان هستند. فرمانده نیروی انتظامی زیر نظر وزیر کشور فعالیت می کند و شواهد و قرائن موجود نشان می دهد که رئیس دولت و وزیر کشور وی در طول دو ماهه اخیر نه تنها کمترین حساسیت و تلاشی برای نظارت بر عملکرد این نیرو و ممانعت از اقدامات غیر قانونی آن از جمله وجود و فعالیت زندان کهریزک نداشته اند...
رئیس دولت نهم در حالی اقدام به حرکات تبلیغاتی نظیر نوشتن نامه به رئیس قوه قضائیه و درخواست رأفت اسلامی با بازداشت شدگان حوادث اخیر می کند که درحمایت از رفتارهای غیر قانونی علیه مردم، وزیر اطلاعات را به دلیل «کم کاری و عدم برخورد فعال وزارت اطلاعات با حوادث دو ماهه اخیر» عزل می کند و ضمن برعهده گرفتن مسئولیت مستقیم این وزارتخانه و ابراز رضایت از ارگان ها و نهادهای نظامی و انتظامی در حوادث مذکور، پرسنل این وزارت را مورد انتقاد قرار می دهد و بلافاصله چند تن از معاونان این وزارت را تنها به خاطر این که توهماتی نظیر انقلاب مخملی و برخوردهای سرکوب گرانه اخیر با معترضان را تأیید نکرده اند، از کار برکنار می کند. با توجه به آنچه که ذکر شد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران اعلام می کند هرگونه اقدامی برای رسیدگی به تخلفات و قانون شکنی های دوماهه اخیر در نقض حقوق شهروندان و در رأس تمام آن ها جنایات ابوغریب کهریزک بدون توجه به مسئولیت وزیر کشور و رئیس دولت نهم به عنوان مسئولان اجرایی اصلی این تخلفات، اقدامی ناتمام و غیر بنیادین است و نمی تواند نگرانی ها را نسبت به امکان تکرار چنین جنایاتی در آینده منتفی سازد.

برچسب‌ها:

آیت الله بیات زنجانی: خبرگان، به آيين نامه دوران امام برگردد


خبرگان، به آيين نامه دوران امام برگردد

سلام ـ آيت‌الله بيات زنجاني در ديدار با اعضاي شوراي سياستگذاري سايت سلام گفت: ولي فقيه غير از اينكه بايد عادل باشد بايد از قانون اساسي و خبرگان رهبري هم تبعيت كند وهرگاه اين شرايط را از دست بدهد خود به خود از جايگاه خود محروم مي شود.
در اين ديدار اعضاي شوراي سياستگذاري سايت سلام، ضمن ارائه گزارشي از روند فعاليت سايت نسبت به دور شدن از خط امام اظهار نگراني كرده و خواستار مداخله بزرگان قوم از جمله مراجع معظم براي جلوگيري از انحراف از خط امام شدند.
آيت الله بيات زنجاني نيز با تاكيد بر مستقل بودن رسانه ها و بيان واقعيت از جانب آنها نسبت به تحولات بعد از انتخابات سخنان مهمي مطرح كردند.
اين مرجع تقليد شيعه در خصوص ولايت فقيه و نقش آن در جامعه و چگونگي نظارت بر آن گفت: كلمه مطلقه معناي فوق قانون بودن نيست بلكه به معناي ولايت عام است، ولايت عامه در مقابل ولايت امور حسبيه است. امثال مرحوم آقاي خويي معتقد بودند كه ولايت فقط در امور حسبيه است ما مي گوييم منحصر به امور حسبيه نيست بلكه مي تواند حاكم سياسي باشد نه اينكه به معناي فوق قانون باشد در واقع اين نظر در برابر برخي فقها بود كه مي گفتند ولایت مجتهد در عصر غيبت فقط در امور حسبيه است. وي خاطر نشان كرد: ولايت مطلقه از دو چيز نشات مي گيرد علم مطلق و قدرت مطلق كه فقط در خداست. خداوند عالم ولايت مطلق را دارد ولايت رسول اكرم و اميرالمومنين محدود است ولي فقيه غير از اينكه بايد عادل باشد بايد از قانون اساسي و خبرگان رهبري هم تبعيت كند ضمن آنكه بايد قانون عادي را هم رعايت نمايد و جالب است كه هرگاه اين شرايط را از دست بدهد خود به خود از جايگاه خود محروم مي شود و اين نص صريح قانون اساسي است نه حرف من.
آيت الله بيات زنجاني در واكنش به اظهار نگراني اعضاي شوراي سياستگذاري سايت سلام و نااميد بخش عظيمي از مردم نسبت به آينده گفت: الان بيشتر بايد اميدوار بود اين جريان يك نعمت الهي بود تا مردم به مباني فكري شان برگردند. اين مرجع تقليد تصريح كرد: بنده معتقدم خبرگان بايد به آيين نامه دوران امام برگردد و به معناي واقعي از ميان علما انتخاب شوند نه اينكه شوراي نگهبان اينها را تاييد كند. وي تاكيد كرد: وقتي خبرگان مستقل شد مي تواند به اعمال رهبري نظارت كند چراکه رابطه خبرگان با رهبري عينا مثل رابطه مجلس و دولت است.

برچسب‌ها:

۱۳۸۸ مرداد ۲۶, دوشنبه

متن کامل پاسخ سانسور نشده علی مطهری به کیهان

برای نمونه، آیا در روزهای اخیر، کیهان به طور جدی درباره قتل ناجوانمردانه چند جوان در بازداشتگاه‌ها و لزوم معرفی و مجازات عاملان آن خبر یا مطلبی درج کرده است؟ هرچند برای پاسخ به نظرات اینجانب مجبور شده است اشاره‌ای به این موضوع بکند. همین مقدار هم نسبت به کیهان قابل تقدیر است، شاید هم از دست آقای شریعتمداری در رفته است.

در پی درج مقاله‌ای در کیهان، خطاب به دکتر علی مطهری، ایشان در نامه‌ای پاسخ خود را برای این روزنامه فرستاد که متأسفانه این نامه در کیهان به طور کامل بازتاب داده نشد.به گزارش «تابناک» در توضیح وی که برای ما فرستاده شده، آمده است:توضیح: نظر به اینکه روزنامه کیهان از درج متن کامل پاسخ اینجانب به مقاله «آقای علی مطهری بخواند» خودداری و تنها یک چهارم آن را در روز دوشنبه 88/5/19 درج نمود و سپس اتهاماتی به این جانب وارد کرد که علاوه بر هویدا بودن نشانه‌های خامی و کم سوادی از آن ـ مانند این که قیاس در منطق را بی پایه ترین نوع استدلال دانسته است ـ که پاسخ آنها در بخش چاپ نشده مقاله اینجانب موجود بود، لذا متن کامل پاسخ خود را در اختیار آن رسانه محترم قرار می‌دهم تا ظلم کیهان که با همه منتقدان به همین شیوه رفتار می‌کند، بر مردم شریف ایران به ویژه بسیجیان عزیز آشکارتر ‌شود.
متن کامل پاسخ سانسور نشده علی مطهری به کیهان آقای حسین شریعتمداری بخواند
در شماره پنجشنبه 15/5/88 روزنامه کیهان مقاله‌ای تحت عنوان «آقای علی مطهری بخواند» به نام آقای محمد امینی درج شده بود که چون شامل توجیه شرعی و ایدئولوژیک ظلم‌هایی است که در حوادث بعد از انتخابات از طرف نیروهای امنیتی کشور بر مردم روا داشته شد، سکوت درباره آن را جایز ندیدم و البته از اهانت‌هایی که به شخص اینجانب شده بود در می‌گذرم و پاسخ را خطاب به جناب آقای شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان می‌نویسم از آن جهت که با شناختی که از روزنامه کیهان دارم، می‌دانم که این گونه امور در این روزنامه به حکم ماهیت امنیتی آن به شکل پروژه دیده می‌شود که مثلا بناست فلان شخصیت یا فعال سیاسی را خراب کنیم و البته در این راه معمولا هدف وسیله را توجیه می‌کند و هم از آن جهت که سطرسطر این گونه مقالات بلکه همه مقالات سیاسی و اجتماعی که در کیهان درج می‌شود، باید مطابق میل جناب شریعتمداری باشد. از نظر نگارنده اساسا کیهان اعتقادی به آزادی بیان ندارد و به خاطر کتمان حقایق و بی تفاوتی نسبت به ناراستی‌های حکومت، آن هم به بهانه حفظ نظام، از دوستان نادان و البته خیرخواه انقلاب اسلامی به شمار می‌رود و دوستیهای آن با انقلاب و ولایت فقیه از قبیل دوستی‌های خاله خرسه است که معمولا ضرر آن از نفع آن، دافعه آن از جاذبه آن و دشمن سازی آن از دوست سازی آن بیشتر است.
برای نمونه، آیا در روزهای اخیر، کیهان به طور جدی درباره قتل ناجوانمردانه چند جوان در بازداشتگاه‌ها و لزوم معرفی و مجازات عاملان آن خبر یا مطلبی درج کرده است؟ هرچند برای پاسخ به نظرات اینجانب مجبور شده است اشاره ای به این موضوع بکند. همین مقدار هم نسبت به کیهان قابل تقدیر است، شاید هم از دست آقای شریعتمداری در رفته است. از همین جا پاسخ اینجانب به این پرسش که چرا برخی مقاله‌هایم در روزنامه اعتماد ملی و مانند آن چاپ می‌شود روشن می‌شود و آن این است که اساسا کیهان و برخی روزنامه‌های دیگری که خود را اصولگرا نامیده‌اند، مقالات امثال اینجانب را که به دردهای جامعه می‌پردازد و با مذاق توجیه‌گر آنها سازگار نیست درج نمی‌کنند، چنان که کیهان بارها مقالات اینجانب را پس فرستاده است. زبان حال کیهان این است که ما مقالات شما را چاپ نمی‌کنیم، شما هم حق ندارید به روزنامه‌های دیگر بدهید و اگر دادید ما در ستون «کیهان و خوانندگان» از قول مردم! انتقاد می‌کنیم. اما درباره مقاله مذکور، نویسنده محترم استدلال خود را بر چند پایه قرار داده است: اول این که همان طور که علی ـ علیه السلام ـ «حق مطلق» و معاویه «باطل مطلق» بود، در ماجرای اخیر نیز یک طرف حق مطلق و طرف دیگر باطل مطلق است. بطلان این سخن آشکار است.
دو طرف ماجرای اخیر حق و باطل را ممزوج کرده اند؛ گرچه کفه حق در یک طرف و کفه باطل در طرف دیگر برکفه مقابلش می‌چربد. حمایت ولی فقیه از یک طرف این ماجرا دلیل بر این نیست که آن طرف حق مطلق است و طرف دیگر باطل مطلق. مثلا همان طور که آقای موسوی با اصرار بر مسأله تقلب، مردم را تشویق به حضور در خیابان‌ها کرد و زمینه آشوب‌ها را فراهم نمود، آقای احمدی نژاد نیز با نحوه خاص مناظره خود با آقای موسوی و اتهام زنی به افراد غایب در آن جلسه، آغازکننده این ماجرا و عامل اصلی پدید آمدن فضای احساسی و هیجانی و تنگ شدن فضای عقل و تدبیر و زمینه‌ساز آشوب‌ها به شکل دیگر بود.پایه دوم استدلال نویسنده محترم این است که در چنین میدانی که یک طرف، حق مطلق و طرف دیگر باطل مطلق است، اهل حق از هر وسیله می‌توانند استفاده کنند و هر ظلمی در حق اهل باطل رواست.
اگر جوانی را که برای تماشای تجمعی آمده یا در آن تجمع شرکت کرده و حداکثر شعار داده، گرفتند و به بازداشتگاه کهریزک بردند و پس از دو هفته جنازه او را در حالی که آثار ضرب و شتم روی آن باقی است و فک او را شکسته‌اند، تحویل خانواده‌اش دادند؛ خانواده‌ای که در این دو هفته از هر گونه اطلاع رسانی درباره فرزندش محروم بوده، مسأله مهمی نیست، بلکه حقش بوده چون اهل باطل بوده است!پایه سوم استدلال نویسنده آن مقاله این است که مسئولیت وارد آمدن صدمه جسمی و حتی قتل این گونه افراد به عهده رهبران گروه باطل است که اینها را به میدان آورده‌اند؛ گرچه اهل حق از بدترین روش‌های غیرمجاز استفاده کرده باشند.
سخن معاویه در جنگ صفین که پس از شهادت عمار یاسر و سخت شدن کار بر او (چون پیامبر (ص) درباره عمار فرموده بود تو را گروه سرکش خواهند کشت) گفت، عمار را علی کشت که او را به این جنگ آورد. این سخن از نظر نویسنده آن مقاله در صورتی که معاویه اهل حق بود و علی ـ علیه السلام ـ اهل باطل. درست بود، مهم این است که در گروه اهل حقیم یا اهل باطل. بطلان این مطلب نیز بدیهی و آشکار است.
اساسا اهل حق یا باطل بودن در این مسأله دخالتی ندارد، سخن در این است که عمار یاسر مستقیم به دست چه گروهی کشته شد، لشکر معاویه یا لشکر علی؟ در ماجرای امروز ما نیز سخن در این است که افرادی مانند محسن روح الامینی و محمد کامرانی که در اثر رفتار خشونت بار در بازداشتگاهها به قتل رسیده اند مستقیما توسط چه گروهی شکنجه و کشته شده اند و این ظلم بزرگ متوجه کدام گروه است؟
اگر این افراد به تشویق آقای موسوی به خیابان آمده باشند، در واقع آقای موسوی اینها را سالم به بازداشتگاه تحویل داده است، چرا خانواده آنها باید جنازه شان را تحویل بگیرند؟!
اگر توجیهات نویسنده مقاله را بپذیریم، اصلا مردم در هیچ مسأله‌ای حق اعتراض ندارند و اگر اعتراض کنند می‌توان با آنها به هر نحوی برخورد کرد و حتی آنها را کشت زیرا آنها اهل باطلند و ما اهل حق! ممکن است گفته شود در یک بحران اجتماعی این گونه حوادث که به دست مأموران خاطی پدید می‌آید، طبیعی است. در پاسخ می‌گوییم: بله، ما هم قبول داریم که گاهی به دست مأموران خودسر چنین حوادثی پدید می‌آید، همچنان که در جریان فتح مکه به دست مسلمین، پیامبر اکرم (ص) اصرار داشتند که این کار بدون درگیری و خونریزی انجام شود اما خالد بن ولید، یکی از فرماندهان سپاه اسلام، در گوشه‌ای از مکه به خاطر دشمنی‌های شخصی یک درگیری ایجاد کرد و هشت نفر را کشت، اما مهم این است که پس از چنین حوادثی وظیفه ما چیست؟آیا باید مانند روزنامه کیهان به بهانه حفظ نظام این حوادث را کتمان کنیم که گویی اتفاقی نیفتاده است، یا باید مانند پیغمبر اسلام عذر تقصیر به درگاه خدا ببریم و از این کار تبری بجوییم و خسارات وارده به مردم را جبران کرده و مجرم را مجازات کنیم، همچنان که رهبر گرانقدر انقلاب اسلامی فرمودند کسانی به نام رهبری وارد کوی دانشگاه شدند و کارهایی کردند که دل انسان را خون می‌کند و در جای دیگر دستور تعطیلی بازداشتگاه کهریزک و مانند آن و به تازگی دستور حمایت از آسیب دیدگان و مجازات آسیب زنندگان را صادر نمودند.
اما متأسفانه مسئولان مربوط، این دستورات را جدی نمی‌گیرند، زیرا تفکرشان مانند نویسنده مقاله کیهان این است که با معترضین به روند انتخابات اخیر چون اهل باطلند، هر گونه‌ای که بخواهیم می‌توان رفتار کرد و دستورات رهبری صوری است، در حالی که همان طور که رهبر انقلاب خوب تشخیص داده‌اند، تنها راه فروکش کردن این بحران این است که مقصران دو طرف ماجرا مجازات شوند.
لذا علاوه بر رسیدگی به اتهامات محرکان این حوادث، باید مأموران و فرماندهانی که مرتکب این فجایع شده‌اند با نام و نام خانوادگی و عکس در صدا و سیما و روزنامه‌ها معرفی شوند و مجازات آنها که از سوی دادگاه تعیین می‌شود اعلام گردد و ترتیبی اتخاذ شود که مردم مطمئن شوند که این مجازات‌ها انجام می‌شود نه مانند داستان قتل‌های زنجیره‌ای و قتل زهرا کاظمی و زهرا بنی یعقوب که معلوم نشد کار قاتلان و خاطیان به کجا انجامید.نکته دیگر اینکه نویسنده مقاله کیهان به اینجانب اعتراض کرده است که چرا به شهادت 9 تن از بسیجی‌ها و مظلومیت آنها توجه ندارید. پاسخ این است که رذالت آن گروه اندک که اعتراض آرام را تبدیل به اغتشاش کردند و به اموال عمومی آسیب رساندند و بسیجیان نورانی ما را به شهادت رساندند، امری بدیهی است و مورد اختلاف نیست.
به علاوه این بسیجیان شهید که اکنون ما در پرتو فداکاری آنها و همرزمانشان در آسایشیم و مقاله می‌نویسیم و خانواده‌های آنها، حامی و پشتیبانی به نام نظام جمهوری اسلامی دارند و نیازی به حمایت امثال بنده ندارند. ما از مقتولان و مظلومانی سخن می‌گوییم که حامی ندارند و عده‌ای می‌خواهند قتل و ظلم به آنها را به نام حفظ نظام و اهل باطل بودن توجیه کنند. اینجاست که سکوت جایز نیست و سخن علی ـ علیه السلام ـ به یاد می‌آید که وقتی به اوخبر رسید که لشکر معاویه به شهر انبار تعرض کرده و خلخالی را از پای یک زن یهودی و اهل ذمَه که تحت حمایت حکومت اسلامی است بیرون آورده‌اند فرمود: اگر یک مسلمان پس از شنیدن این واقعه از غصه بمیرد، از نظر من مورد ملامت نیست.
اگر ما شیعه علی هستیم چگونه می‌توانیم درباره جنایات اخیر ساکت بمانیم؟! اگر از غصه بمیریم مورد ملامت نیستیم. از اینها گذشته، ما می‌توانستیم این بحران را به گونه‌ای مدیریت کنیم که بسیاری از این شهادت‌ها و قتل‌ها و آسیب‌ها اتفاق نیفتد. می‌توانستیم آن هیجان عظیم معترضان را که به دنبال تبلیغات انتخاباتی و خصوصا مناظرات نامناسب و گاه ناجوانمردانه به اوج خود رسیده بود، با دادن چند مجوز تجمع و ادامه مناظرات درباره روند انتخابات در صدا و سیما به تدریج فرو بنشانیم و با مردم عادی که مسأله‌دار و دچار شبهه شده بودند و واقعا فکر می‌کردند که در انتخابات تقلب شده با احترام برخورد کنیم، آنگاه می‌دیدیم که مهار این بحران به دلیل رشد اجتماعی و هوش بالای مردم ما کار چندان مشکلی هم نبوده است.
شما به سکوت در برابر به خاک افتادن «بسیجی» معترضید، ولی ما علاوه بر آن، به بر خاک افکندن «بسیج» به خاطر رو در رو قرار دادن آن با مردم عادی معترضیم.به خاطر داریم که چند سال پیش در سالگرد حادثه 18 تیر در حوالی دانشگاه تهران و کوی دانشگاه به مدت پنج شب گروهی از مردم در خیابان‌ها شعار می‌دادند و خودروها بوق می‌زدند و تجمعاتی برپا بود، اما در این پنج شب حتی یک قطره خون از بینی کسی نیامد، زیرا مدیریت آن بحران به عهده فرد عاقلی به نام قالیباف فرمانده وقت نیروی انتظامی بود.
اما وقتی ما مدیریت بحران اخیر را به دست افرادی مانند طائب می‌دهیم که با باتوم بیشتر مأنوس است تا فکر و عقل و تدبیر، نتیجه همین خواهد بود.
اگر مدیریت انتظامی این بحران به دست افراد عاقل و باتدبیری چون سرداران قالیباف، طلایی، صفوی و علائی بود آنگاه درمی‌یافتیم که مدیریت بحران یعنی چه.نکته آخر اینکه نویسنده مقاله کیهان اینجانب را به پیروی از روش شهید آیت‌الله مطهری توصیه کرده است. این توصیه ناشی از شناخت ناقص ایشان از آن متفکر شهید است.
آن بزرگوار در همان دو ماهی که پس از پیروزی انقلاب در قید حیات بود روی این گونه مسائل بسیار حساس بود. به خاطر دارم زمانی که سران رژیم گذشته را محاکمه و مجازات می‌کردند ایشان به عنوان نزدیکترین یار امام خمینی (ره) و رئیس شورای انقلاب، با آقای خلخالی تماس گرفتند و او را مورد عتاب قرار دادند که چرا با بازداشت شدگان بدرفتاری شده است و ما حق هیچ گونه تعرضی به آنها را نداریم، مجازات آنها همان است که دادگاه تعیین می‌کند.
به هر حال، در شرایط حساس امروز همه باید تلاش کنیم کشور را به سوی آرامش و کار و تلاش و تولید سوق دهیم.کلام خود را با سخنی از امیر المؤمنین (ع) خطاب به مالک اشتر پایان می‌دهم:«از خونريزى بپرهيز، و از خون ناحق پروا كن، كه هيچ چيز همانند خون ناحق عذاب الهى را نزديك و مجازات را بزرگ نمى‏كند و نابودى نعمت‏ها را سرعت نمى‏بخشد و زوال حكومت را نزديك نمى‏گرداند، و روز قيامت خداى سبحان قبل از رسيدگى اعمال بندگان، نسبت به خون‏هاى ناحق ريخته شده داورى خواهد كرد، پس با ريختن خونى حرام، حكومت خود را تقويت مكن، زيرا خون ناحق، پايه‏هاى حكومت را سست مى‏كند و بنياد آن را بركنده به ديگرى منتقل می‌سازد»alimutahhari@gmail.com

برچسب‌ها:

نامه تاثر برانگیز مهدی کروبی درباره نحوه برخورد با زندانیان سیاسی به رئیس مجلس خبرگان

نحوه رفتار برخی از ضابطان با بازداشت‌شدگان،
خصوصا زنان و دختران، در شأن جمهوری اسلامی نیست
قلم - مهدی کروبی از هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان خواست با تشکیل یک هیات به برخی شایعات و نحوه برخوردها با بازداشت‌شدگان رسیدگی شود. این نامه که حدود 10 روز بعد از ارسال به رئیس مجلس خبرگان، بصورت عمومی منتشر شده است، محتوای نامه ابراز نگرانی شدید نسبت به وضعیت بازداشت شدگان و نحوه رفتار با آنان بر اساس شنیده های قابل اعتنا و متواتر می باشد. متن کامل نامه مهدی کروبی به هاشمی رفسنجانی به این شرح است:


حضور محترم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی
ریاست محترم مجلس خبرگان رهبری
با سلام و احترام
بعد از برگزاری انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری، حوادث تلخی به وجود آمد که به طور مفصل در خصوص آن، هم از سوی جنابعالی، هم از سوی افراد، گروه‌ها و رسانه‌های مختلف به آن پرداخته شد.
از دستگیری‌های بی‌حساب و کتاب، از ضرب و شتم و وارد کردن جراحات تا شهادت فرزندان این کشور، از حمله به خانه‌های مردم تا فاجعه خونین کوی دانشگاه و برخوردهای خشن و وحشت‌انگیز حتی با خانم‌ها در سطح خیابان‌های شهر- که تاکنون سابقه نداشته است- رخ داد که بسیار قابل تامل و پیگیری است. آنچه در این میان مطرح است در خصوص برخی از رفتارهای شناعت‌آمیز است که اگر به طور متواتر از افراد مختلف که در روزهای اخیر آزاد شده‌اند، نشنیده بودم، باورشان حداقل برای من و شما که در طول قریب به نیم قرن سردی و گرمی روزگار را چشیده‌ایم سخت بود.
از برخوردهای خشن و بی‌محابا، بر سر مردم باتوم را خرد کردن، آنچنان که بعد از گذشت قریب به 40 روز همچنان اوضاعشان غیرعادی است و عوارض آن روی بدنشان قابل مشاهده است.
هتاکی و ابراز دشنام و فحاشی رکیک به افراد و نثار نوامیس بازداشت‌شدگان و مردمی که برای نماز جمعه آمده بودند صورت گرفت. رفتارهایی که در فرهنگ دینی و اسلامی هیچ یک از گروه‌ها جایی ندارد و نشان‌دهنده آن است که افرادی برای این کار استخدام شده‌اند که حتی با اصول بدیهی اسلام آشنایی ندارند و البته شایعاتی نیز مطرح شده که فعلا به آن نمی‌پردازم.
احتمالا همانطور که مطلع هستید در این خصوص چندی پیش نامه‌ای خطاب به ریاست محترم قوه قضائیه ارسال کردم و جمعه هفته جاری همین نکات را به وزیر معزول اطلاعات یادآور شدم که روز شنبه در مطبوعات منتشر شد.
اما موضوعی را شنیده‌ام که هنوز از آن بر خود می‌لرزم. در دو روز اخیر که این خبر را شنیده‌ام خواب از سرم ربوده شده است. حدود ساعت دو که خود را برای خواب آماده می‌کردم. به بسترم رفتم ولی خدا شاهد است که بدون ذره‌ای مبالغه، خوابم نبرد، تا ساعت 4 بامداد که مجددا بلند شدم کمی قرآن خواندم، دوش گرفتم تا آب کمی آرامم کند، حتی نماز صبح را نیز خواندم و تا نزدیکی‌های طلوع آفتاب خوابم نبرد.
افرادی این مطالب را به من گفته‌اند که دارای پست‌های حساس در این کشور بوده‌اند. نیروهای نام و نشان داری که تعدادی از آنها نیز از رزمندگان دفاع مقدس بوده‌اند. این افراد اظهار داشته‌اند، اتفاقی در زندان‌ها رخ داده است که چنانچه حتی اگر یک مورد نیز صدق داشته باشد، فاجعه‌ای است برای جمهوری اسلامی که تاریخ درخشان و سپید روحانیت تشیع را تبدیل به ماجرای سیاه و ننگین می‌کند که روی بسیاری از حکومت‌های دیکتاتور از جمله رژیم ستمشاهی را سفید خواهد کرد.
گمان نمی‌کنم زندانیان دوران 15 ساله مبارزات قبل از انقلاب که از افراد توده گرفته تا گروه‌های مسلح مبارز التقاطی تا اعضای نهضت آزادی و موتلفه و حزب ملل اسلامی که در زندان با هم زندگی کرده‌اند، دیده یا شنیده باشند.
اینجانب این مطالب را برای شما می‌نویسم و مصرانه می‌خواهم روی این قضیه اقدام و به صورتی که صلاح می‌دانید با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مطرح فرمایید و با جدیت پیگیر شود تا روشن گردد اگر چنین اتفاقی نیفتاده که ان‌شاءالله هم نیست و بعید می‌دانم باشد، اعلام شود، چرا که در همین جامعه امروز و توسط خود بچه‌های بازداشتی در رسانه‌ها و سایت‌ها در حال مطرح شدن است و معلوم نیست آیندگان چه قضاوتی با شاخ و برگ دادن آن خواهند کرد. همچنان که جمهوری اسلامی و روحانیت مظلوم نیز مسوول آن شناخته خواهند شد. اگر هم خدای ناکرده رخ داده باشد، سریع با عوامل آن در هر جایگاهی برخورد و اعلام شود تا در شرایط فعلی که بازار شایعات داغ است، فرصت به فرصت‌طلبان داده نشود، همچنان که لازم است ترتیبی اتخاذ گردد تا این اقدام از سوی هیاتی عالیرتبه صورت گیرد تا افراد مورد بحث جرات بیان حقایق را داشته باشند چرا که شنیده‌ام تهدید شده‌اند که اگر مطلبی در این خصوص بیان نمایند، نابود خواهند شد.
جناب آقای هاشمی
اینجانب به خاطر اسلام و در رأس آن امام راحل و این همه فداکاری‌ها و شهادت‌ها و به قصد قربت الی الله، به‌رغم آنکه در شأن من نیز نمی‌باشد و به رغم همه مشغله‌ها و گرفتاری‌ها و به‌رغم آنکه می‌دانم به حیثیت اینجانب لطمه خواهد خورد، آماده‌ام مسوولیت تحقیق و بررسی جهت تعیین صحت و سقم این حوادث و اخبار رسیده را بر عهده گیرم و تعهد شرعی می‌نمایم بدون حب و بغض و با رعایت کمال انصاف به بررسی و ارائه گزارش بپردازم.
اما موضوع مطرح شده از این قرار است:
عده‌ای از افراد بازداشت‌شده مطرح نموده‌اند که برخی افراد با دختران بازداشتی با شدتی تجاوز نموده‌اند که منجر به ایجاد جراحات و پارگی در سیستم تناسلی آنان گردیده است. از سوی دیگر افرادی به پسرهای جوان زندانی با حالتی وحشیانه تجاوز کرده‌اند به طوری‌که برخی دچار افسردگی و مشکلات جدی روحی و جسمی گردیده‌اند و در کنج خانه‌های خود خزیده‌اند.
با توجه به اهمیت مساله انتظار است این اقدام توسط هیاتی بی‌غرض و شفاف از طرف رئیس مجلس خبرگان رهبری مورد بررسی و پیگیری تا حصول نتیجه قرار گیرد. تا درسی برای آیندگان شود و فرصت به اراذل و اوباشی از این دست ندهد تا آبروی نظام و امام و جمهوری‌اسلامی را بر باد ندهند و خدمات هزار ساله روحانیت را مخدوش نمایند. به عنوان آخرین مطلب نیز یادآور می‌شوم از این نامه دو نسخه تهیه گردیده که یکی مهر و موم شده برای جنابعالی ارسال و دیگری نزد بنده قرار دارد.
با آرزوی توفیق
مهدی کروبی
7/5/1388

برچسب‌ها:

انتقام‌گيري 20:30 از فرزند روحاني استاد شهيد مطهري

شب گذشته، بخش خبري 20:30 در گزارش کوتاهي در برنامه‌اي درباره سرنوشت ترانه موسوي، بلافاصله پس از نقل چند جمله از سايت‌هاي ضد انقلاب و نيز اصلاح‌طلب، تصاويري از کاتوزیان، نماینده مردم تهران که تلاش‌های گسترده‌ای برای حقیقت‌یابی رويدادهاي اخیر از سوی مجلس انجام داده و همچنین حجت‌الاسلام دکتر محمد مطهري و نيز مقاله اخير وي در «تابناک» ـ با نام «دفاع از نظام اسلامي به هر وسيله» ـ پخش کرد تا به بينندگان چنين القا کند که در اين مقاله بدون هيچ دليلي با قطعيت از تعرض و قتل ترانه موسوي خبر داده شده است و بنابراين محتواي تمام مقاله وي از همين قبيل است!به گزارش خبرنگار «تابناک»، اين شيطنت تکراری در حالي انجام شد که محمد مطهري در مقاله خود با انتقاد از برخي رفتارها با بازداشت‌شدگان و بي‌اطلاع گذاردن خانواده‌هاي آنها از سرنوشت فرزندانشان که به ضد انقلاب سازي منجر مي‌شود، گفته بود: فضاي رسانه ملي نبايد به گونه‌اي باشد که شايعاتي درباره «ترانه موسوي» دهان به دهان بگردد و بايد براي پيشگيري از تکثير ضد انقلاب در اين باره، خبر موثقي به مردم داده شود. اين مطلب اساسا در قالب پرسش مطرح شده بود که «به سبب سياست خبري موجود، کسي نمي‌داند آيا مثلا آنچه در مورد افراد بي‌کسي مانند «ترانه موسوي» دهان به دهان مي‌گردد راست است؟» بدون اينکه سخني از تعرض و قتل به ميان آورد. ذکر این لازم است که فرزند روحاني استاد در سال گذشته، سيزده مقاله در نقد رفتار مسئولان و نيز مردم در «تابناک» منتشر کرد و در چند مقاله تحليلي از سياست‌هاي رسانه‌اي جاري و از جمله در مقاله سوم (چرا کشورمان چنين جرم خيز شده است؟) از بخش خبري 20:30 انتقاد کرده بود که چرا تنها مسائلي را که به امنيت نظام مربوط مي‌شود، «خبر» مي‌دانند و به اخبار متعرضان به جان و ناموس و امنيت مردم از اسيدپاشان و ربايندگان نوزادان گرفته تا متجاوزان به عنف نپرداخته، این افراد به چهره معرفي نمي‌شوند. شايد محمد مطهري هرگز گمان نمي‌کرد که روزي به جاي چهره آن مجرمان، تصوير خودش به دليل تأکيد بر رفتاراسلامي و عادلانه با بازداشت شدگان از همين بخش خبري پخش شود. گفتني است، سه فردي که اين روزها آشکارا از رفتار با بازداشتي‌ها، انتقاد کرده‌اند، يعني دکتر کاتوزيان، علي مطهري و محمد مطهري به شدت از سوي کيهان و 20:30 ـ که به کيهان تصويري معروف است ـ مورد پذيرايي قرار گرفته‌اند تا آنجا که در گزارش ديشب، تصويري از دکتر کاتوزيان هم که اساسا کلامي درباره ترانه موسوي مطرح نکرده بود، به عنوان مقصر در پخش اين شايعه به نمايش درآمد! عملکرد 20:30 نشان داد که محمد مطهري در مقاله اخيرش به درستي دريافته بود که «تقاضاي اجراي عدالت درباره يک مسأله امنيتي از سوي هر کس، مساوي است با همسو خوانده شدن با اسرائيل». لينک مقالات سال گذشته محمد مطهري در زير مصاحبه‌اي که در پايان آن سلسله مقالات با «تابناک» انجام داد، قابل دسترسي است. مطهري در آن مصاحبه (دي ماه 87) سکوت در برابر ظلم‌ها در نظام اسلامي را بدترين نوع «تشويش اذهان» دانسته بود.
C N M

برچسب‌ها: